فارسی
چهارشنبه 13 تير 1403 - الاربعاء 25 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 25 مهر 1401 ساعت 3:50 بعد از ظهر

استاد انصاریان در حسینیه حضرت اباالفضل(ع) مطرح کرد:

بهشت‌رفتن هزینهٔ زیادی ندارد

استاد انصاریان بیان کرد: بهشت‌رفتن هزینهٔ زیادی ندارد و لازم نیست که آدم خرج زیادی در دنیا از خودش داشته باشد تا به بهشت برسد. همین حرف‌ها جادهٔ بهشت است. یک کاسب با همهٔ مردم به‌درستی رفتار کند، درست جنس بدهد، از جنس مردم کم نگذارد و جنس تقلبی هم به مردم نفروشد. این راه بهشت است!
بهشت‌رفتن هزینهٔ زیادی ندارد

به گزارش روابط عمومی موسسه دارالعرفان، استاد حسین انصاریان، استاد حوزه و مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه حضرت اباالفضل(ع) به بیان نحوه محبت خداوند نسبت به انسان پرداخت و اظهار داشت: سراسر آیات قرآن مجید (از سورهٔ مبارکهٔ حمد تا سورهٔ ناس، آخرین سوره) که 114 سوره است و نزدیک به شش‌هزارو‌ششصد‌وچند آیه، فقط محبت و رحمت الهی موج می‌زند. روایات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هم که حدود شانزده‌هزار روایتِ آن در ده جلد کتاب شریف «کافی» است، حاکی از نگاه محبت‌آمیز پیغمبر(ص) و ائمهٔ طاهرین(علیهم‌السلام) به مردم است. اگر انسان محبت خدا را در قرآن و محبت اهل‌بیت را در روایات عملاً بپذیرد، یقیناً به سعادت دنیا و آخرت می‌رسد؛ چون مجموعهٔ آیات و روایات به سه ناحیهٔ وجود انسان توجه دارد: قلب، اعضا و جوارح، درون انسان.

 

وی ادامه داد: در مسئلهٔ قلب، قرآن مجید از مردم دعوت می‌کند که قلبشان را به پنج منبع خدا، معاد، فرشتگان، انبیا و قرآن وصل کنند. این امر، خودش محبت ویژهٔ خدا به انسان است. این اتصال سبب می‌شود که فیوضات معنوی، آسمانی و الهی به انسان برسد. قرآن مجید و روایات اهل‌بیت، رابطهٔ بین ما و این پنج حقیقت هستند که با قلب ارتباط دارند. اگر این رابطه باشد، بهره‌های فراوانی نصیب ما می‌شود. این از طرف پروردگار خیلی محبت است که ظرفیتی به قلب ما داده تا بتوانیم با این ظرفیت، به منابع فیوضات عالم وصل بشویم. راه وصل‌شدنش هم معرفت است؛ یعنی اگر ما در حد ظرفیت خودمان، قرآن مجید و روایات را بفهمیم و یا از کسانی بشنویم که به قول قرآن، قرآن‌فهم و حقیقت‌فهم هستند، این رابطه برقرار می‌شود. با برقرارشدن رابطه، فیوضات عالم از مُلک و ملکوت به ما می‌رسد.

 

استاد انصاریان افزود: بهشت‌رفتن هزینهٔ زیادی ندارد و لازم نیست که آدم خرج زیادی در دنیا از خودش داشته باشد تا به بهشت برسد. همین حرف‌ها جادهٔ بهشت است. یک کاسب با همهٔ مردم به‌درستی رفتار کند، درست جنس بدهد، از جنس مردم کم نگذارد و جنس تقلبی هم به مردم نفروشد. این راه بهشت است! راه بهشت گم و دور نیست، طولانی هم نیست، بلکه بغل خود آدم است. ما در روایاتمان داریم که وقتی تمام مردم مؤمن از قبر درمی‌آیند و وارد محشر می‌شوند، تا رسیدن به بهشت، به‌اندازهٔ خواندن یک نماز عصر طول می‌کشد. راه بهشت طولانی نیست، اما جهنم خیلی پیچ‌وخم دارد! حضرت می‌فرمایند: یک جهنمی به خدا التماس می‌کند که من را دربیاور! خدا می‌گوید: می‌خواهی دربیایی، دربیا. هزار سال قیامت طول می‌کشد تا به لب جهنم می‌آید، یک دانه به سینه‌اش می‌زنند و به پایین پرتش می‌کنند. هزار سال باید با سر برود تا به جای اولش برسد. چرا خدا نجاتش نمی‌دهد؟ چون این شخص جهنمی، در دنیا مسخره‌کنندهٔ دین بوده و حالا باید در قیامت مسخره بشود. 

 

این استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم اظهار داشت: ما به قلبمان برسیم، به اعضا و جوارحمان برسیم که اعمال همهٔ آنها اعمال صالح باشد، به درونمان برسیم که اخلاقمان اخلاق پاک باشد؛ با همین وضع، مرتب بهشت را از خودمان ظهور می‌دهیم. در واقع، از باطن قلب، نفس و اعضا و جوارح بهشت‌سازی می‌کنیم. ما بهشت‌سازی را معطل هم نمی‌کنیم؛ نه در کنار قلب، نه اعضا و جوارح و نه باطن. آن‌وقت از قبر که درمی‌آییم، بغل بهشت هستیم.

 

وی ادامه داد: آیا به حساب ما نمی‌رسند؟ قرآن می‌گوید: چرا، ولی حساب شما یَسیر و خیلی آسان است. آیا گناهانی که گاهی غفلتاً مرتکب شده‌ایم؛ حساب نمی‌کنند؟ بالای صد بار در قرآن دربارهٔ مردم می‌گوید: «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛ شما را می‌بخشم و به شما محبت هم می‌کنم. اگر گناهی هم در پروندهٔ ما باشد، جای خرج غفران خدا کجاست؟ آیا خدا می‌خواهد بخشش خود را هزینهٔ «بایدن»، «ترامپ» یا «اسرائیل» بکند؟ شما جای خرجش هستید و جای دیگری نیست!

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گزارش تصویری از مراسم دعای عرفه 1403
سومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
پیام تسلیت استاد انصاریان
اولین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
حضور انتشارات دارالعرفان و تازه‌های نشر در سی و ...
گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

‌سرکوب شدید مذهبی در مصر و عربستان
مسافر کشی برای تبلیغ مسیحیت
انتشار تقویم وهابیت در جنوب کشور
برگزاری مراسم اختتاميه مسابقات قرآن مالزی
برگزاری كنفرانس «سهم اسلام در گسترش علوم انسانی ...
ویژگی های نسل منتظر از دیدگاه قرآن
پیامی برای مدافعان سایبری کشور؛ آنان را آرام ...
آغاز به کار تیم نظافتی پیاده‌روی اربعین + عکس
مراسم روز شهادت حضرت فاطمه(س) در حرم امام رضا(ع) ...
رونمایی از هفت جلد تفسیر «قرآن حکیم» و  چهار جلد ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^