فارسی
يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 - الاحد 10 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

گناه و سبب آن - جلسه پنجم (2) – (متن کامل + عناوین)

 

بلاهاى جديد با آمدن گناهان جديد

اين حديث، خيلى مهم است. ايدز، آنفولانزاى مرغى، طوفان هايى كه از سر ساختمان بيست طبقه رد مى شود، امام رضا  عليه السلام مى فرمايد:

 

« كُلَّما أَحْدَثَ العِبادُ مِنَ الذُّنُوبِ ما لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللّهُ لَهُمْ مِنَ البَلاءِ ما لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ »[7]

 

مردم هر گناه جديدى را كه قبلاً سابقه نداشته است اختراع كنند، خدا نيز بلاهايى را بر آنها مسلط مى كند كه قبلاً در بشر سابقه نداشته است.

همه دكترها در آزمايشگاه ها سعى كنند، خدا نمى گذارد كه دواى آن دردها را پيدا كنند. به خصوص جديدا كه طبّ از علوم يقينى در آمده و مى گويند: احتمالاً، شايد. تغيير و تحولش نيز عجيب است، روزى اعلام مى كنند: هر كس مى خواهد سرطان نگيرد، اين ماده را بخورد، دو سال بعد اعلام مى كنند: اين ماده جزء مواد سرطان زا است. اصلاً خدا طبّ را متحير كرده و آن را به تناقض گويى كامل انداخته است تا بدانيد كه همه اين بلاها به خاطر گناهان است.

پيغمبر  صلى الله عليه و آله مى فرمايد:


« عَجَبْتُ لِمَنْ يَحْتَمِى مِنَ الطَّعامِ مخافَةَ الداء كيفَ لايحتمى مِنَ الذنوب مَخافَةَ النّار »[8]

 

در شگفت هستم از مرد و زنى كه از ترس بيمارى فلان غذا را نمى خورند، ولى چگونه اين ها از گناهانى كه خدا وعده عذاب قطعى داده است، كناره گيرى نمى كنند؟ از اين كه دل درد بگيرند، مى ترسند، اما از عذاب جهنم نمى ترسند.

 

گناه، عامل نزول انواع بلاها

مردم را بايد تشويق كرد كه دست از گناه بردارند. خدا گره ها را باز مى كند. امام صادق  عليه السلام مى فرمايد:

 

« وَ قَصَّرَ أَعْمارَها وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجّارُها »

 

گناه، عمرها را كوتاه مى كند. مرگ مفاجات و ناگهانى مى آورد. كاسبى ها را در سطح مملكت ويران مى كند، تمام مغازه ها خلوت مى شود و چرخ كاسبى از كار مى افتد و همه دچار حيرانى مى شوند.

 

« وَ لَمْ تَغْزُر أَنهارُها وَ لَمْ تَزْكُ ثِمارُها »

 

رودخانه ها را خشك مى كند. رودخانه اى كه روزگارى پر از آب بود، ناگهان آب كمى از وسط رودخانه مى رود كه براى كشاورزى و هيچ چيز ديگرى فايده اى ندارد. تمام درخت ها شكوفه مى كنند، اما ناگهان سرما مى زند و همه را سياه مى كند كه درخت ها ميوه ندهند، هيچ كس نيز هيچ كارى نمى تواند بكند.

 

« وَ سَلَّطَ عَلَيها شِرارُها »

 


مردم شرور را بر آنها مسلّط مى كند كه اين اداره به آن اداره بدوند و كسى براى آنها دل نسوزاند كه كارشان را حل كند. بدان را بر آنها مسلّط مى كند كه به آنها رحم نكنند.

 

« وَ حَبَسَ عَلَيها أَمْطارَها »[9]

 

به ابرها مى گويد: بالاى شهرها برويد، ولى باران را در كويرها خالى كنيد و به سر مردم خالى نكنيد. اين ها مستحق بركت باران نيستند. ديگر كسى نمى تواند جلوى اين ها را بگيرد.

و خلاصه همان مى شود كه خدا در قرآن مى فرمايد:

 

« ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ »[10]

 

داستان گناه، چه داستانى است؟

 

گلايه پروردگار از بنى آدم

گلايه اى از زبان پروردگار، از قول وجود مبارك حضرت رضا  عليه السلام بگويم.

حضرت جواد  عليه السلام فرمودند: هر كس پدرم را زيارت كند، خدا همه غم و غصه اش را برطرف مى كند.[11]


ما اسم حضرت را مى بريم، غم از ما برطرف مى شود. حضرت موسى بن جعفر  عليهماالسلام مى فرمايد: زائران ما در قيامت در جلوترين صف ها هستند كه آنها را از همه زودتر به بهشت مى برند و زائران فرزندم رضا  عليه السلام از همه زائران جلوتر هستند.[12]


امام هشتم  عليه السلام ازپدران خود از پيغمبر  صلى الله عليه و آله نقل مى كنند كه پيغمبر  صلى الله عليه و آلهفرمودند: خدا مى فرمايد:

 

« يَابْنَ آدَمَ ! اَما تُنْصِفُنِى أَتُحَبَّبُ اِلَيْكَ باِلنَّعْمَةِ »

 

اى فرزندان آدم ! با انصاف با منِ خدا رفتار نكرديد ؛ من دايم با نعمت دادن به شما، عشق و علاقه ام را به شما نشان دادم، اما شما چه كار كرديد؟

 

« وَ تَتَمَقَّتُ اِلىَّ بِالْمَعاصى »

 

تو نيز با گناه، دشمنى خود را به من نشان دادى.

ببين چقدر عكس هم عمل كرديم؟ من به تو محبت نشان دادم، تو اگر مرا دوست داشتى، گناه نمى كردى. تو اگر مرا مى خواستى، با من مخالفت نمى كردى.

 

« خَيْرى اِلَيْكَ مُنْزَلٌ وَ شَرُّكَ اِلَىَّ صاعِدٌ »

 

مرتّب از طرف من به طرف تو خوبى و از طرف تو بدى به طرف من مى آيد.


اما بنده من:

 

« وَ لايَزالُ مَلَكٌ كَريمٌ »

 

من حاكم كريمى هستم و كرم من دايمى است، به اين زودى من با تو درگير نمى شوم، دليلش اين است كه عمرى است كه دارى معصيت مى كنى، اما من كوچك ترين آسيبى به تو نزدم.

 

« يَأْتينى عَنْكَ فى كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ بِعَمَلٍ قَبيحٍ »

 

شب و روز برايم گناه مى فرستى، حوصله مى كنم و كارى به كارت ندارم.

 

قضاوت انسان بر كارهاى خود

در اينجا به دعاى ابوحمزه ثمالى مراجعه كنيد كه امام زين العابدين  عليه السلام مى فرمايد: به نظرم مى آيد، به جاى اين كه من از تو حيا كنم، گويا تو از من حيا مى كنى كه كارى به كارم ندارى. گويا تو از من خجالت مى كشى.[13]


بنده من:

 

« يَاابْنَ آدَمَ لَوْ سَمِعْتَ وَصْفَكَ مِنْ غَيْرِكَ وَ أَنْتَ لا تَعْلَمُ مِنْ المَوصُوف لَسارَعْتَ اِلى مَقْتِه »[14]

 

اگر در جلسه اى، بدون اسم، توصيف وضع خودت را از زبان كسى بشنوى، كسى بگويد: شخصى هست كه دروغ مى گويد، غيبت مى كند، ظلم مى كند، مال حرام مى خورد، كار خلاف انجام مى دهد، معصيت مى كند و تو نمى دانى او درباره چه كسى حرف مى زند، بعد از حرف زدن او مى گويى: چه شخص بدى است، خيلى ناراحت شدم، اين شخص چرا اين همه تخلف دارد؟ اما به خودت نمى گيرى كه آن كسى را كه مى گويند، تو هستى.

 

بازگشت به سوى خداوند

خدايا ! با وصف اين روايات، اكنون تكليف ما چيست؟

جواب مى دهد: تكليف اين است كه با من قرارداد ترك گناه ببنديد، همين. قرارداد مى بنديم كه گناهان را ترك كنيم و گذشته را جبران كنيم. گذشته بين ما و مردم، اگر گناه مالى است، آن را بايد خودتان حل كنيد. اما هر چه گناه بين خود و
خدا است، مشروب خورى، زنا، رابطه نامشروع، دروغ، كلك و خلاف ديگرى بوده، اين ها را صدها بار به گوشت رسانده ام كه من: « سريع الرضا » هستم، همين حالا از شما راضى مى شوم.

 

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته


 


 پی نوشت ها:

 



 

[7] ـ الكافى: 2/275، حديث 29؛ «قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا  عليه السلام يَقُولُ كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاَءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ.»

 

[8] ـ من لايحضره الفقيه: 3/359، حديث 4272.

 

[9] ـ بحار الأنوار: 70/353، باب 137، حديث 57؛ «عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الصَّادِقِ  عليه السلام قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا غَضِبَ عَلَى أُمَّةٍ ثُمَّ لَمْ يُنْزِلْ بِهَا الْعَذَابَ أَغْلَى أَسْعَارَهَا وَ قَصَّرَ أَعْمَارَهَا وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا وَ لَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا وَ لَمْ تَزْكُ ثِمَارُهَا وَ سُلِّطَ عَلَيْهَا شِرَارُهَا وَ حُبِسَ عَلَيْهَا أَمْطَارُهَا.»

 

[10] ـ روم 30 : 41؛ «در خشكى و دريا به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى نمودار شده است.»

 

[11] ـ در زمينه فضيلت زيارت امام رضا  عليه السلام چنين آمده:

وسائل الشيعة: 14/550 ـ 551 حديث 19798؛ «عَنْ حَمْدَانَ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ  عليه السلاميَقُولُ أَوْ حَكَى لِي عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ  عليه السلام الشَّكُّ مِنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ  عليه السلام مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ قَالَ فَحَجَجْتُ بَعْدَ الزِّيَارَةِ فَلَقِيتُ أَيُّوبَ بْنَ نُوحٍ فَقَالَ لِي قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِي  عليه السلام مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ بَنَى اللَّهُ لَهُ مِنْبَراً حِذَاءَ مِنْبَرِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ  عليه السلام حَتَّى يَفْرُغَ اللَّهُ مِنْ حِسَابِ الْخَلاَئِقِ فَرَأَيْتُهُ وَ قَدْ زَارَ فَقَالَ جِئْتُ أَطْلُبُ الْمِنْبَرَ.»

هم چنين آمده: وسائل الشيعة: 14/557، حديث 19814؛ «عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ  عليهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  صلى الله عليه و آله سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مَكْرُوبٌ إِلاَّ نَفَّسَ اللَّهُ كُرْبَتَهُ وَ لاَ مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ.»

و نيز آمده: وسائل الشيعة: 14/565، حديث 19834؛ «وَ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَيْفٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حَجَّةَ الاْءِسْلاَمِ فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَأَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى عُمْرَتِهِ وَ حَجِّهِ ثُمَّ أَتَى الْمَدِينَةَ فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ  صلى الله عليه و آله ثُمَّ أَتَاكَ عَارِفاً بِحَقِّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ الَّذِي يُؤتَى مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَيْكَ ثُمَّ أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنَ  عليه السلام فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَتَى بَغْدَادَ فَسَلَّمَ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى  عليه السلام ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَى بِلاَدِهِ فَلَمَّا كَانَ فِي وَقْتِ الْحَجِّ رَزَقَهُ اللَّهُ الْحَجَّ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ هَذَا الَّذِي قَدْ حَجَّ حَجَّةَ الاْءِسْلاَمِ يَرْجِعُ أَيْضاً فَيَحُجُّ أَوْ يَخْرُجُ إِلَى خُرَاسَانَ إِلَى أَبِيكَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى  عليه السلام فَيُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ بَلْ يَأْتِي خُرَاسَانَ فَيُسَلِّمُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ  عليه السلام أَفْضَلُ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي رَجَبٍ وَ لَا يَنْبَغِي أَنْ تَفْعَلُوا هَذَا الْيَوْمَ فَإِنَّ عَلَيْنَا وَ عَلَيْكُمْ مِنَ السُّلْطَانِ شُنْعَةً.»

 

[12] ـ در فضيلت زيارت آمده:

وسائل الشيعة: 14/564، حديث 19832؛ «عَنْ يَحْيَى بْنِ سُلَيْمَانَ الْمَازِنِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى  عليه السلامفِي حَدِيثٍ قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي عَلِيٍّ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ قُلْتُ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ فَقَالَ نَعَمْ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ كَانَ عَلَى عَرْشِ الرَّحْمَنِ أَرْبَعَةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ أَرْبَعَةٌ مِنَ الآْخِرِينَ فَأَمَّا الْأَرْبَعَةُ الَّذِينَ هُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ فَنُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَى وَ عِيسَى  عليهم السلام وَ أَمَّا الْأَرْبَعَةُ مِنَ الآْخِرِينَ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ  عليهم السلام ثُمَّ يُمَدُّ الطَّعَامُ فَيَقْعُدُ مَعَنَا زُوَّارُ قُبُورِ الْأَئِمَّةِ إِلاَّ أَنَّ أَعْلَاهُمْ دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً زُوَّارُ قَبْرِ وَلَدِي عَلِيٍّ  عليه السلام.»

هم چنين آمده: وسائل الشيعة: 14/565، حديث 19833؛ «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ بِالاْءِسْنَادِ السَّابِقِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى  عليه السلام قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي عَلِيٍّ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ كَسَبْعِينَ حَجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِينَ حَجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِينَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ قُلْتُ سَبْعِينَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ رُبَّ حَجَّةٍ لاَ تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ.»

 

[13] ـ مصباح المتهجد: 589؛ بحار الأنوار: 95/87 ـ 88، باب 6، حديث ؛«عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ أَنَّهُ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا يُصَلِّي عَامَّةَ لَيْلَتِهِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِذَا كَانَ السَّحَرُ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ إِلَهِي لَا تُؤدِّبْنِي بِعُقُوبَتِك0000أَنَا يَا رَبِّ الَّذِي لَمْ أَسْتَحْيِكَ فِي الْخَلاَءِ وَ لَمْ أُرَاقِبْكَ فِي الْمَلاَءِ وَ أَنَا صَاحِبُ الدَّوَاهِي الْعُظْمَى أَنَا الَّذِي عَلَى سَيِّدِهِ اجْتَرَى أَنَا الَّذِي عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ أَنَا الَّذِي أَعْطَيْتُ عَلَى الْمَعَاصِي جَلِيلَ الرِّشَا أَنَا الَّذِي حِينَ بُشِّرْتُ بِهَا خَرَجْتُ إِلَيْهَا أَسْعَى أَنَا الَّذِي أَمْهَلْتَنِي فَمَا ارْعَوَيْتُ وَ سَتَرْتَ عَلَيَّ فَمَا اسْتَحْيَيْتُ وَ عَمِلْتُ بِالْمَعَاصِي فَتَعَدَّيْتُ وَ أَسْقَطْتَنِي مِنْ عَيْنِكَ فَمَا بَالَيْتُ فَبِحِلْمِكَ أَمْهَلْتَنِي وَ بِسِتْرِكَ سَتَرْتَنِي حَتَّى كَأَنَّكَ أَغْفَلْتَنِي وَ مِنْ عُقُوبَاتِ الْمَعَاصِي جَنَّبْتَنِي حَتَّى كَأَنَّكَ اسْتَحْيَيْتَنِي إِلَهِي لَمْ أَعْصِكَ حِينَ عَصَيْتُكَ وَ أَنَا بِرُبُوبِيَّتِكَ جَاحِدٌ وَ لاَ بِأَمْرِكَ مُسْتَخِفٌّ وَ لاَ لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَ لاَ لِوَعِيدِكَ مُتَهَاوِنٌ وَ لَكِنْ خَطِيئَةٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي وَ غَلَبَنِي هَوَايَ وَ أَعَانَنِي عَلَيْهَا شِقْوَتِي وَ غَرَّنِي سِتْرُكَ الْمُرْخَى عَلَيَّ فَقَدْ عَصَيْتُك... .»

 

[14] ـ بحار الأنوار: 70/352، باب 137، حديث 50؛ مستدرك الوسائل: 11/335، باب 41، حديث 13196؛ «عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ  عليهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  صلى الله عليه و آله يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا ابْنَ آدَمَ مَا تُنْصِفُنِي أَتَحَبَّبُ إِلَيْكَ بِالنِّعَمِ وَ تَتَمَقَّتُ إِلَيَّ بِالْمَعَاصِي خَيْرِي عَلَيْكَ مُنْزَلٌ وَ شَرُّكَ إِلَيَّ صَاعِدٌ وَ لاَ يَزَالُ مَلَكٌ كَرِيمٌ يَأْتِينِي عَنْكَ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ بِعَمَلٍ قَبِيحٍ يَا ابْنَ آدَمَ لَوْ سَمِعْتَ وَصْفَكَ مِنْ غَيْرِكَ وَ أَنْتَ لاَ تَعْلَمُ مَنِ الْمَوْصُوفُ لَسَارَعْتَ إِلَى مَقْتِهِ.»

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توحید (1) - جلسه اول – (متن کامل + عناوین)
2ـ عمل صالح
حج و اهميت ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام‏
نقطه شقاوت در انسان‏
ساختمان تشريعى انسان در برابر گناه
فاصله گرفتن انسان از اولياى الهى‏
عذاب، نتيجه گناهان
علاج بيمارى عجله و شتابزدگى‏
چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ پنجم
اندیشه در اسلام - جلسه شانزدهم (3)- (متن کامل + ...

بیشترین بازدید این مجموعه

عرفان در سوره یوسف (ع) - جلسه چهارم
صداى الهى و حيوانى‏
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد قرآن
نقطه شقاوت در انسان‏
حج و اهميت ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
از شاگردى بقالى تا آيت اللهى
سفارش نهم: وفاى به عهد
2ـ عمل صالح
برتری اراده خدا بر تدبیر انسان

 
نظرات کاربر

ممنون از مطالب خوب و کاربردی
پاسخ
0     0
22 تير 1392 ساعت 02:34 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^