حضرت صادق (ع) ميفرمايد: حضرت اسماعيل كه در قرآن مجيد از او به عنوان صادق الوعد يادشده به مردى وعده داد كه در محل معينى بماند تا آن مرد بيايد، آن مرد دچار فراموشى شد و به آن محل معين بازنگشت، اسماعيل به مدت يك سال به انتظار آمدن آن مرد درآن محل اقامت ...
ازاين كه انسان بنا به آيات كتابهاى آسمانى، و به ويژه قرآن مجيد در معرض عهدخدا قرار گرفته، و چنين مسئوليت با ارزشى برعهده او نهاده شده، و از او دعوت نمودهاند وفادار به عهد و پيمان خدا باشد، استفاده ميشود كه انسان در عرصه گاه هستى با همه موجودات از نظر ...
در كتاب شريف عيون از طرق مختلفى نقل شده است كه: هنگامى كه اميرمؤمنان على (ع) از جنگ صفين بازگشت پيرمردى كه در ركاب آن حضرت در جنگ شركت داشت برخاست و گفت: اى اميرمؤمنان آيا اين حركت ما از روى قضا وقدر الهى بود؟ فرمود: آرى اى پيرمرد به خدا سوگند از هيچ ...
ابو حنيفه ميگويد: در دوران حضرت صادق (ع) به حج رفتم، چون به مدينه آمدم به خانه آن حضرت وارد شدم و در دهليز نشستم تا به من اجازه ورود دهند، ناگهان كودكى نوپا بيرون آمده به او گفتم: اى پسربچه شخص غريب كه در ديار شما آيد كجا قضاى حاجت كند؟ گفت: آرام باش، ...
زيادهروى در خوراك و پوشاك، زيادهروى در معاشرت و محبت، زيادهروى در عشق به دنيا، زيادهروى در بذل و بخشش، همه و همه از مصاديق اسراف و از نظر قرآن مجيد و روايات، عملى مذموم و كارى ناپسند است.
اسراف در حدى زشت است كه خداوند متعال در قرآن مجيد ...
نيرنگ زدن به مردم در هر برنامهاى، و گول زدن آنان در معاملات، مثل اينكه جنس عيبدار را به جاى جنس سالم به آنان فروختن، و خلاصه حيلهگرى نسبت به مردم در همهى امور مصداق غش است.
مصاديق غش در قرآن مجيد به خصوص در آيات مربوط به امور اقتصادى زياد ...
قرآن مجيد در بسيارى از آيات از هلاكت امتها، به وسيلهى عذابهاى گوناگون و علل هلاكتشان سخن به ميان آورده.
توجه به آن آيات كه در اكثر سورههاى قرآن آمده، عالىترين زمينهى رشد و تربيت و دورى از علل هلاكت را به انسان مىدهد.
قرآن مجيد ظلم به خود، ...
حالتى كه مانع از خرج كردن مال و مقام و آبرو در راه خداست و نمىگذارد انسان به درد دردمندان، و مشكل مشكلداران، و ناتوانى ناتوانان و خلأ آبرومندان برسد بخل است.
بخل حالتى شيطانى، اخلاقى و ابليسى و از اوصاف ناپاكان و اشرار و حسودان است.
قرآن مجيد به ...
حبس اجناس مورد نياز مردم به خصوص غذا و دارو به طمع گران شدن و به نيت ثروتاندوزى، ستم و ظلم شديد بر بندگان حق، به خصوص ناتوانان از جامعه است.
محتكر با بىرحمى خود زمينهى محروميت خويش را از رحمت خداوند در دنيا و آخرت فراهم مىكند.
فروش اجناس ...
دوست داشتن دنيا به قدر معقول و مشروع كه انسان را وادار به برپا كردن يك زندگى پاك و طبيعى كند امرى پسنديده و شايسته است.
دوستى و محبت به دنيا اگر عاملش حرص و طمع و هوا و شهوت باشد، و باعث آلوده شدن به هر نوع مال و لذت حرام گردد، نامعقول و نامشروع و موجب ...
كلمهى خيانت در مقابل امانت، و خائن در برابر امين است. بنابراين كسى كه در امانات الهى و امانات مردم تصرف نابجا كند و به كسى كه او را امين دانسته ضربه وارد كند خائن است.
خيانت امرى بسيار ناپسند، و كارى است كه از شيطان و شيطنت مايه مىگيرد و از ...
سازنده شراب و بانى شرابخوارى به طورى كه از معارف اسلامى استفاده مىشود ابليس است.
من فكر نمىكنم زيان و ضرر و خسارت شرابخوارى حتى بر شرابخوار پوشيده باشد.
شراب و هر مست كنندهاى، ضربهى هولناكى به عقل و قدرت تفكر انسان مىزند، و به صورت تدريجى ...
از زشتترين امور و پستترين برنامهها بدگويى پشت سر ديگران است.
بيان اوصافى كه در شخص موجود است و از اينكه مردم آن اوصاف را بشنوند به شدت ناراحت مىشود غيبت است.
غيبت گناه سنگينى است و ارتكاب آن، روح را كدر و قلب را تاريك و باعث محروم شدن انسان از ...
پارهاى از مردم براى پيشبرد اهداف مادى و خيالى خود متوسل به سوگند ناحق مىشوند و به حرمت حريم مقدس حضرت حق بىاحترامى مىنمايند.
قرآن مجيد مىفرمايد:
«وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا ...
آنچه را كه انسان براى شكم و غريزهى جنسى و لذت جسمى و كيف خيالى بخواهد و مخالف خواستهى حق باشد مصداق شهوت حرام است.
انسان بايد با ياد خدا، توجه به قيامت، عقوبت گناه و فرجام خطرناك معصيت، نفسش را از هوا و هوس و شهوات حرام و خواستههاى ضد حق باز ...
زورگويى و ظلم، تجاوز به حقوق مردم، مانع شدن از رسيدن مردم به حقوق خود، و آن اعمال و رفتارى كه به ناحق دل مردم را بيازارد، قانون شكنى، بدعت گذارى، پايمال كردن حق، قلدرى و گردن كلفتى، همه و همه از مصاديق ستم و ستمگرى است.
قرآن مجيد اهل ستم را تا در ...
كتاب خدا و روايات براى علم و عالم و متعلّم ارزشى فوق العاده قايلند.
دانش: چراغ راه، حرارت عقل، بينايى و بصيرت، ارزش و قيمت و شرافت و كرامت است.
در اين جهان و آن جهان رفعت و مقام و مرتبه و شأن، اختصاص به اهل ايمان و بيش از آنها به عالمان مؤمن دارد.
«... ...
سخن به دروغ گفتن امرى است بسيار ناپسند و برنامهاى است شيطانى.
قرآن مجيد در بسيارى از آيات، دروغ را از گناهان بزرگ شمرده و دروغگو را در معرض لعنت قرار داده، و براى اهل كذب و تكذيب عذابهاى سختى مطرح مىكند.
قرآن مجيد نصاراى نجران را كه براى بحث و ...
چه بسيار زشت است كه انسان، مرد يا زن پاكدامنى را در ميان مردم آلوده دامن معرفى كند، چه عمل بسيار قبيحى است كه انسان گناهى را به كسى ببندد كه دامن او از آن گناه پاك است و چه كار ناپسندى است كه انسان به عللى واهى و از روى هوا و هوس آبروى انسان محترمى را ...
خداوند مهربان رساندن روزى را به مخلوقات روزىخور بر خود واجب نموده، و نيازمندى در اين زمينه از قلم نمىافتد.
كانالها و طرقى كه براى رسيدن انسان به روزى مخصوص خودش قرار داده زياد است از جملهى آنها: ارث، هبه، پيدا شدن گنج و از همهى راهها مهمتر كسب ...