فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

مسجد امیر ماه رمضان 95  سخنرانی بیست و ششم


ارزش فهم در اسلام - روز بیست و ششم شنبه (12-4-1395) - رمضان 1437 - مسجد امیر -  

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین صلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.

من به این نتیجه رسیدم که شما برادران و خواهرانی که در این جلسه شرکت می‌کنید از سفره معارف الهیه روزی بسیار گسترده و ویژه و مهمی دارید، چرا که در این دو سه روز برای ادامه بحث بسیار ریشه‌ای فهم با روایتی از امام هفتم حضرت موسی ابن جعفر آشنا شدم که متن روایت را در همین یک جلسه برایتان قرائت می‌کنم.

قبل ازاین روایت درباره روزی پروردگار نسبت به بندگانش یک آیه از سوره ابراهیم، یک آیه از سوره لقمان، قرائت می‌کنم. در آیه سوره ابراهیم آمده وَ آتٰاكُمْ مِنْ كُلِّ مٰا سَأَلْتُمُوهُ ﴿إبراهيم‏، 34﴾، کلمه کل در آیه شریفه جایگاه خاصی دارد، خیلی مهم است، پروردگار می‌فرماید هر چه که در این زندگی دنیا مورد نیاز شما بندگانم بوده من عطا کردم، او عطا کرده ولی در روی زمین گاهی در رسیدن عطای پروردگار به یک عده‌ای ایجاد مانع می‌شود، یک مانع بسیار سنگینی که از گذشته وجود دارد دولت‌های استعمارگر و دزدان و رشوه بگیران و اختلاس‌چیان داخلی بودند وگرنه پروردگار عالم همه مورد نیاز بندگانش را عطا کرده، یعنی زمین و آسمان و هوا و دریا و نور و رویش‌ها را به گونه‌ای نظام داده که مردم سر سفره‌شان چیزی کم نیاید، من این مطلب را از قول ارزیابان غرب می‌گویم آنها در این زمینه تحقیقات کردند، آنها می‌گویند اگر موانعی در راه روزی مردم ایجاد نشود همین کره زمین محدود می‌تواند خورد و خوراک، پوشاک، مرکب، و منزل مسکونی مردم را به اندازه پنجاه برابر جمعیت فعلی تامین کند.

ما حدود شش میلیارد و نیم فعلا جمعیت هستیم، پنجاه برابر می‌دانید چقدر می‌شود؟ پنجاه تا شش میلیارد ولی ببینید در کره زمین استعمارگر، استثمارگر، ظالم، متجاوز به حقوق، دزد، غاصب‌های گردن کلفت که یک کشور را غصب می‌کنند و اختلاس‌چیان بسیار قوی چه جنایتی به عباد خدا می‌کنند که بدنه عظیمی را از روزی‌های داده شده محروم می‌کنند این جا خدا چه دستوری دارد؟ اینجا پروردگار دستور قیام در کل جهان از طرف ملت‌ها علیه هر نوع ظالمی دارد، بندگانش تا گردنشان خم باشد پیش ظالمان حرکتی نکنند فریادی نکشند و سر ستمگران تمام دنیا را به سنگ نکوبند این رزق داده شده استعمارشده دزدی شده آزاد نمی‌شود.

خب با توجه به این آیه و حکم جهاد پروردگار علیه ستمگران در مسئله بی‌خانه بودن مردم کم بودن رزق در سفره مردم، مشکلات مردم، سوالی متوجه پروردگار نیست، که آدم برگردد به خداوند بگویند یکی را داده‌ای صد ناز و نعمت، یکی را داده‌ای یک قرص نان در خون نه این به پروردگار عالم ربطی ندارد قرآن جواب همه شبهه‌ها و سوالات را می‌دهد که خب بنده خلق کردی چرا بندگانت اینقدر گرفتارند، خانه ندارند درآمد ندارند، رزقشان خیلی مشکل دارد در سوره ابراهیم می‌گوید آتاکم من کل ما سئلتموه، تمام نیازمندی‌های شما را در برابرش رزق و روزی عطا کردم.

خودتان تکان می‌خورید خودتان حرکت نمی‌کنید، خودتان می‌نشینید می‌گویید از شما حرکت از خدا برکت، خب کو حرکتتان؟ این ملت امریکا این ملت‌های خلیج، این ملت عربستان که خودم رفتم با چشم خودم دیدم همین نزدیکی‌ها نه خیلی دور قبل از اینکه حج تعطیل شود رفتم دهات‌های بین مدینه و مکه را ماشین گرفتم دیدم تا سر قبر ابوذر رفتم، هنوز مردان و زنانی در آنجا زندگی می‌کنند که پیراهن و لباسشان دو تا پارچه مانند احرام است ندارند یک پیراهن دوخته بخرند، ندارند. جمعیت عربستان جمعیت اصلی خودش یعنی وطنی‌های متولد شده که پدر و مادرهایشان هم خارجی نیستند هشت میلیون نفرند عربستان روزی دوازده میلیون بشکه نفت را می‌دزدد می‌دهد به اسرائیل و امریکا، یعنی مال ملت را غارت کرده خودش هم غارت ‌شده امریکا و اسرائیل است، خودش استعمار شده است و خودش هم ملت خودش را استعمار کرده این هشت میلیون نفر اگر قیام مسلحانه بکنند خب روزیشان را آزاد می‌کنند، مرکبشان را آزاد می‌کنند، خانه برای خودشان آزاد می‌کنند رفاه را آزاد می‌کنند الان عنایات خدا گیر دست استعمارگران ودزدان و غارتگران خارجی و داخلی است.

آن آقایی که با سندسازی که حالا نمی‌دانم زندان است بیرون است می‌رود و می‌آید، نمی‌خواهم این اسم‌های نحس را روی منبر پیغمبر ببرم که شغل بالایی هم داشته در این مملکت، هزار میلیارد تومان برده خب شما بگو با این هزار میلیارد تومان چند تا خانه می‌شد برای بی‌خانه‌ها بسازی، چند تا دختر و پسر را می‌توانستی ازدواجشان را فراهم کنی، به آنها چقدر سرمایه می‌توانستی بدهی که کارشان تا آخر عمر به راه باشد، از این میلیاردها زیاد است که در داخل دزدیده شده. وگرنه پروردگار که در سند قرآنی می‌گوید آتاکم من کل ما سئلتموه، این یک آیه.

خود این آیه در ارتباط با جریانات زمان خیلی بحث گسترده‌ای دارد خیلی، در معارف الهیه هست گرسنه‌ای شب کنار دیوارهای شهرها آن وقت‌ها که کارتون نبوده روی کارتن‌ها نمی‌خوابد مگر اینکه حقش حق هزار تا دو هزار تا جمع شده پیش یک نفر شده تریلیاردر، یعنی بشیند تریلیاردر حساب بکند که روز روشن چقدر از بندگان خدا را به خاک سیاه نشانده تا این ثروت جمع شو ما رایت نعمة موفورتا من ثروت فراوانی را در این کره زمین ندیدم الا و عندها حق مضیع، مگر اینکه با ضایع شدن حقوق دیگران این ثروت جمع شده. این نگاه دین است، این نگاه اسلام است و عجیب است که کتاب وسائل الشیعه می‌گوید اگر مردم غارت شده حالا یا نفت‌شان را غارت کردند، یا طلایشان را یا معادنشان را، یا زمین‌هایشان را، یا روزیشان را، اگر مردم غارت شده امام صادق می‌فرماید در طلب استیفای حق پولیشان و دنیایی‌شان با ستمگر غارتگر درگیر بشوند و کشته بشوند قتل شهیدا، یعنی بلند شوند برای اینکه حقشان را بگیرند تمام دنیا.

هفتصد میلیارد دلار این دیگر یک سند واقعی است از آل سعود در بانک‌های امریکا است خودش چقدر گرسنه دارد، چقدر بی‌پوشش دارد، چقدر بیچاره دارد، چه افرادی درکوره دهات‌هایش بچه و پدر و مادر از گرسنگی می‌میرند، آمریکا مطمئن است بله اطمینان داشتن امریکا به این است که پای آل سعود را بگذارد روی پوست خربزه نابودشان کند هفتصد میلیارد را بخورد و می‌کند این کار را چون ارزیابان دنیا می‌گویند تا دو سال دیگر خبری از آل سعود در جهان نیست برای آن هفتصد میلیارد. این است مسئله رزق و روزی مردم.

اما در کره زمین نه در عالم الهی، در عالم الهی رزق پرداخته شده می‌گوید آتاکم زمین دریا، صحرا، جنگل معدن، نور در حدی است که پنجاه برابر جمعیت فعلی را می‌تواند رفاه کامل بدهد، آیه دوم سوره لقمان، چه آیه عجیبی است این آیه، اسبغ، ما یک اسباق هم داریم با قاف است، یک اصباغ هم داریم اینها معانیش فرق می‌کند وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظٰاهِرَةً وَ بٰاطِنَةً ﴿لقمان‏، 20﴾.

من بر شما سفره روزی مادی‌ را که در آیه سوره ابراهیم هم فرمود کامل کردم، در برابر نیازهایتان هیچی کم نگذاشتم اسبغ علیکم نعمه ظاهرة و باطنه و سفره‌های نعمت‌های معنوی را هم برایتان کامل کامل کردم هیچی کم نگذاشتم، عقل می‌خواستید بهتان دادم، قلب معنوی می‌خواستید بهتان دادم، خردورزی می‌خواستید بهتان دادم فطرت می‌خواستید بهتان دادم نیازتان در حد صد و بیست و چهار هزار پیغمبر بود عطا کردم، نیازتان از زمان آدم تا پیغمبر اسلام صد و چهارده کتاب آسمانی بود بیشتر نبود عطاکردم، نیازتان دوازده امام بود عطا کردم، اینها را نیاز داشتید اگر نیاز نداشتید که عطا  نمی‌کردم، نیازتان به زنان بزرگی بود که تا قیامت همه چیزشان الگویتان باشد، و سرمشق عطا کردم، الکملین من النساء این گفتار پیغمبر است کملین من النساء یعنی زنانی که در الگو بودن برای زنان جهان هیچی کم ندارند بهتان عطا کردم پیغمبر چهارتایشان را می‌شمارد آسیه زن فرعون مریم مادر مسیح، خدیجه همسر پیغمبر، صدیقه کبری دختر خودش اگر بنا به سرمشق گرفتن باشد برای زنان من این قسمت سفره را هم کامل کردم، اسبغ یعنی اکمل الکملین من النسا چی کم دارید بندگانم؟ هیچی.

حالا جلوی سفره‌های نعمت‌های مادیتان را گرفتم، جلوی ارتباطتان با انبیا و ائمه و قرآن و حلال و حرام را که کسی نمی‌تواند بگیرد، بلال را زنجیر کرده بودند می‌زدند به اربابش می‌گفت چی می‌گویی تو، می‌گفت دست از پیغمبر بردار گفت تو می‌توانی به بدن من چوب بزنی و تازیانه، راهی به چوب زدن به عقل و فهمم نداری من پیغمبر را فهمیدم پیغمبر است فهم را نمی‌توانی چوب بزنی که بزنی بگویی نفهم این دیگر کار تو نیست.

به شما نعمت‌های معنوی‌ام هم کامل دادم یک نعمت که خیلی جالب است امام مجتبی می‌فرماید برایتان این نعمت برایتان پدر و مادر است، این هم از روایات عجیب اهل بیت است، گوش بدهید من بخوانم، برای حضرت مجتبی است، اوصیکم بتقوی الله من به عنوان امام واجب الاطاعه همه شما را سفارش می‌کنم به تقوای الهی، تقوای الهی چیست؟ حداقلی که برای تقوای الهی روایات و اولیای خدا گفتند حداقل این است عمل به واجبات ترک محرمات، واجبات هم یک واجبات بدنی است مثل نماز و روزه یک واجبات مالی است مثل زکات و خمس، یک واجبات حقوقی است مثل حق زن و شوهر و بچه‌‌ها و پدر و مادر و مردم.

تقوای الهی ادای واجبات ترک محرمات، این یک سفارش است. امام می‌فرماید سفارش دوم ادامة التفکر بیایید بفهمید، چی را بفهمیم؟ حدیث موسی ابن جعفر را که تا چند لحظه دیگر برایتان بخوانم می‌گوید چی را بفهمید، ادامة التفکر تا چشمتان باز است در کل برنامه‌هایی که برایتان لازم است و شما را به رشد می‌رساند خیر دنیا و آخرتتان را تامین می‌کند بفهمید آنها را، ادامة التفکر فانه فهم ابو کل خیر و امه، فهم پدر و مادر تمام خوبی‌ها در این عالم است اصلا حرف از این زیباتر در کره زمین کسی گفته؟ من گاهی می‌گویم حرف از این زیباتر کسی گفته چون کتابهای خارجی را خواندم، کتابهای تربیتی‌شان را روانکاوی، روانشناسی، کتاب‌های انسان‌شناسی‌شان را و با بسیاری از دانشگاه‌های مهم دنیا رفتم با روسایشان ملاقات کردم، هلند مهمترین دانشگاه، ترکیه بالاترین دانشگاه‌شان اوکراین بالاترین دانشگاه‌شان، واتیکان روم، ایتالیا، بالاترین دانشگاه‌شان و با بالاترین اساتید ملاقات داشتم، به خدا قسم مردم یک کلمه ازاین راهنمایی‌هایی که اهل بیت به شما دارند آنها ندارند یک کلمه را ندارند. چون مایه‌اش را ندارند، چون ارتباطی با عالم غیب ندارند چون اتصالی به پروردگار ندارند این حرفها را از کجا بیاورند؟ این حرفها برای متصلین به پروردگار و متقین واقعی است من شما را امام مجتبی می‌فرماید به ادامه فهم حقایق سفارش می‌کنم فهم فهمیدن آنچه که لازم است ابو کل خیر و امه، پدر و مادر تمام خوبی‌هاست. پدر و مادر تمام نیکی‌هاست فهم.

خب چی را بفهمم؟ چون تمام خیرها این را دقت بفرمایید تمام خیرها در قرآن مجید بیان شده است، یعنی بیایید قرآن را بفهمید که هر خیری را بفهمید، ان الله تعالی کلام امیرالمومنین است در نهج البلاغه انزل کتابا هادیا بین فیه الخیر، یک صفحه است این خطبه، خدا یک کتابی را برایتان فرستاده که تمام خوبی‌هایی که شما را به دنیای آباد و آخرت آباد می‌رساند در این کتاب روشن کرده بین یعنی روشن کردن، تبیان یعنی روشن کردن، واضح نشان دادن.

دین را بفهمید تفقهوا فی دین الله، امام هفتم می‌فرماید دین را بفهمید، دین واقعی خدا هر غیرشیعه‌ای هم دلش می‌خواهد آزادانه جلوی کل مردم بیاید با من بحث بکند من قانعش کنم که این حرفم حق است، دین نازل شده از جانب خدا قرآن و تفسیر این قرآن روایات اهل بیت است، دین یعنی قرآن و اهل بیت، ما دلیل داریم، من یک بار گفتم ماهواره‌های بسیار قوی اهل وهابیت من را دعوت کردند به مناظره تلویزیونی که آنها بیایند بنشینند پشت ماهواره من هم بیایم پشت یک ماهواره شیعه، مناظره برقرار شد یعنی شروع کردیم یک ربع که من حرف زدم آن سه نفری که پشت ماهواره آن مذهب بودند آنها رفتند قرآن گذاشتند، حدود نود دقیقه من مناظره کردم ولی تک و تنها آنها نبودند که جواب بدهند گذاشتند رفتند همان یک ربع اول در رفتند، سایت‌های ایران هم نوشتند فرار آنها را، اینقدر از هم مسلکیان خودشان بهشان فشار آوردند تلفن، فکس نامه که شما با این قدرتتان چطور جواب یک آخوند شیعه را نتوانستید بدهید هر سه تا رفتید از پشت کانال، بر اثر فشار زیاد آن ماهواره اعلام کرد ما شب دوشنبه جواب این آخوند را می‌دهیم.

می‌گفتند پنجاه میلیون نفر هم در کشورها تماشاگر آن مناظره بودند شب دوشنبه همه نشستند یکی از بزرگان آنها بزرگ بدنی خیلی چاق و قد بلند، یکی از بزرگهای آنها آمد گفت  اینقدر به ما نامه می‌نویسید فکس می‌زنید تلفن می‌کنید، جواب یک شیخ شیعه را بدهید جوابش این است که ما به شما بگوییم آن شیطانی که خدا در قرآن معرفی کرده یکی از این شیطان‌ها همین انصاریان است گوش ندهید به حرفهایش همین. این جواب من.

الان هم می‌گویم این حرفم حق است که دین درست پروردگار قرآن و اهل بیت است، قرآن تنها دین خدا نیست، اهل بیت تنها دین خدا نیست، انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ما ان تمسکتم بهما، اگر دنبال هر دو باشید لن تضلوا من بعدی ابدا اما اگر فقط دنبال قرآن باشید، چون حقیقت قرآن را بدون اهل بیت نمی‌فهمید گمراه می‌شوید، اگر فقط دنبال اهل بیت باشید و فقط محبت به اینها داشته باشید و کاری دیگر نکنید باز هم گمراه می‌شوید.

چی را بفهمیم که امام مجتبی می‌فرماید فان التفکر ابو کل خیر و امه، فهم واقعیات خود فهم، پدر و مادر هر خیری در این عالم است، حالا چی را بفهمیم، امام هفتم می‌فرماید دین را بفهمید، دین را، فانه مفتاح البصیرة، عجب روایتی است الله اکبر، عظمت روایات را خدا باید به آدم نشان بدهد وگرنه اگر خدا نشان ندهد آدم کلمه عربی می‌بیند و می‌خواند و رد می‌شود، فهم دین کلید هر روشنگری است، همه حقایق را در قلبتان روشن می‌کند، و تمام العبادة، فهمیدن کل عبادت است، عجب روایتی است. فهمیدن همین که یک حلال و حرامی را بفهمی، مسائل اخلاقی را بفهمی، نحوه رفتار با مردم و با پدر و مادر  زن  بچه را از قرآن بفهمی تمام العباده.

و السبب الی المنازل الرفیعه، فهم دین نردبان برای رسیدن به مقامات بسیار بلند دنیایی و آخرتی است، و رطب الجلیلة فی الدین و الدنیا، دین را بفهمید به مرتبه‌های عظیمی در همین دنیا تا زنده هستید خواهید رسید، آخه یک نفر از گوشه بروجرد که به ا ین سادگی آیت الله العظمی بروجردی نشده که، دین را فهمیده شده بروجردی، دین را فهمیده شده علامه حلی، دین را فهمیده شده کت شلواری‌هایی که چشمه خیر هستند و منبع ادب و تربیت و کمالات خب دین را فهمیدند، پس چرا بقیه اینجوری نمی‌شوند؟ چون دین را نفهمیدند.

بعد ببینید حضرت دین‌فهم‌ها را چطوری معرفی می‌کند، و فضل فقیه علی العابد کفضل الشمس علی الکواکب، رتبه دین‌فهم در برابر یک کسی که اهل دو رکعت نماز و روزه است رتبه دین‌فهم مانند رتبه خورشید نسبت به ستارگان است، چون خورشید امروز امشب، ده دقیقه نورش را خاموش بکند هیچ ستاره‌ای نور ندارد، هیچ. یعنی دین‌فهم خورشید زندگی در خانه‌اش است خورشید زندگی در حوزه علمیه است، خورشید زندگی در دولت است، خورشید زندگی بین مردم است، دین‌فهم همه جا موسی ابن جعفر می‌فرماید خورشید است نباشد همه جا تاریک است، دولت ظلمانی است ملت ظلمانی است،  قم ظلمانی است، دین‌فهم خورشید همه جاست، خورشید همه جاست.

حرف امروزم هم تمام، با یک دنیا غصه ماه هم دارد تمام می‌شود، لا اله الا الله، پیغمبر که نسبت به تمام شدن ماه رمضان بی‌طاقت بود اینکه بعد از عید فطر شش روز دیگر روزه می‌گرفت، شش روز، بهش می‌گفتند آقا شما یک ماه روزه بودی رجب روزه بودی شعبان روزه بودی چرا دوباره بعد از عید فطر شش روز روزه؟ می‌فرمود می‌خواهم آرام آرام از ماه رمضان بروم بیرون، طاقت فراق رمضان را نداشت، آرام آرام بروم بیرون.

چه روایتی از حضرت مجتبی نقل کردند، عیب ندارد امروز برای حضرت گریه کنیم، از طفلی یادم است بزرگان اهل منبر بزرگانی که بعضی‌هایشان را من دیده بودم مجتهد بودند یعنی سی سال جان درس خواندن را کنده بودند مجتهد، از آنها شنیدم البته بعد خودم دیدم وقتی طلبه شدم در روایاتمان که پیغمبر می‌فرماید چشمی که برای حسنم گریه کند من ضامن هستم که آن چشم قیامت گریان نباشد، به خدا مردم بدنش را می‌خواستند در خانه مادرش دفن کنند، زمین برای کسی نبود، ملک مادر بود، ملک پیغمبر بود، نگذاشتند، قبل از اینکه جنازه برسد به حرم پانصد تا تیرانداز را آماده کردند ابی عبدالله فرمود جنازه را برگردانید بیاورید بقیع، قبر کندند ابی عبدالله وارد قبر شد، جنازه برادر را خواباند در قبر، بند کفن را باز کرد، صورت امام مجتبی را روی خاک گذاشت، دیگر من حرفهای حضرت را نگویم، زین العابدین شب سیزدهم محرم به بیابان‌نشین‌ها فرمود بروید در خیمه‌های نیم‌سوخته ما یک قطعه حصیر بیاورید، در شعرها می‌گویند مگر به کربلا کفن به غیر بوریا نبود، این شعر غلط است شهید که کفن نمی‌خواهد، شهید را گفتند با لباسش دفن کنید، ابی عبدالله فقط پیراهن نداشت، چرا زین العابدین گفت بوریا، دید بدن را نمی‌تواند بلند کند، بعضی جاهای بدن به یک پوست بند بود، حصیر را که آوردند آرام آرام کشید زیر بدن ابی عبدالله، که بتواند بدن را بلند کند. خودش رفت در قبر، بدن را با حصیر گذاشت در قبر، ابی عبدالله صورت برادر را رو به قبله کرد اما پسر می‌خواست صورت بابا را رو به قبله  کند سر در بدن ندارد. گلوی بریده را رو به قبله گذاشت ابتاه اما الدنیا فبعدک مظلمه و اما الاخرة فبنور وجهک المشرقه.

 


0% ( نفر 0 )
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
کلیپ های منتخب این سخنرانی
سخنرانی های مرتبط
پربازدیدترین سخنرانی ها
سخنرانی استاد انصاریان سخنرانی مکتوب استاد انصاریان سخنرانی استاد انصاریان در مسجد امیر سخنرانی ها سخنرانی حضرت استاد انصاریان سخنرانی استاد حسین انصاریان مسجد امیر ماه رمضان 95  سخنرانی بیست و ششم

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^