فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
سخنرانیهای مکتوب
ارسال پرسش جدید

دعوت قرآن به طراحى زندگى خود به شكل زندگى انبيا

دعوت قرآن به طراحى زندگى خود به شكل زندگى انبيا
  در گفت حق تعالى: الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ‏ ، سخن از عقيده است. معناى آيه چنين است: مردمى كه با ما آشتى كردند و در وجود خود، ايمان به ما را با آلودگى‏اى آميخته نكردند، ايمنى دنيا و آخرت ...

حقيقت بندگى انسان از زبان پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم‏

حقيقت بندگى انسان از زبان پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم‏
  حضرت باقر عليه السّلام در روايتى از پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل مى‏كند كه: همانا ياران محمد صلّى الله عليه و آله و سلّم عرض كردند: اى رسول خدا! ما بر نفاق از خودمان ترسناكيم؟ حضرت فرمود: چرا از آن مى‏ترسيد؟ عرض كردند: هنگامى كه نزد ...

انسان‏هاى مخلصِ خدا دارالشفاى بندگان‏

انسان‏هاى مخلصِ خدا دارالشفاى بندگان‏
  در مدينه، إسحاق مؤتمن، پسر امام جعفر صادق عليه السلام، نفيسه، نوه امام مجتبى عليه السلام، دختر حسن بن زيد را به همسرى برگزيد. بعد از ازدواج، زندگى آن‏ها را به مصر كشاند. نفيسه بانويى بزرگوار و داراى ثروتى فراوان بود و به همه مردم، جذامى‏ها، ...

ويژگى فرهنگ عالى اسلام از ساير فرهنگ‏ها

ويژگى فرهنگ عالى اسلام از ساير فرهنگ‏ها
  فرهنگ عالى اسلام را نمى‏توان با هيچ فرهنگى مقايسه كرد؛ چون فرهنگ اسلام فرهنگى صد در صد الهى و خدايى بوده و مقرراتى كه در حريم اين فرهنگ براى سعادت همه جانبه انسان ارايه شده، مطابق با مقتضيات خلقت و آفرينش انسان‏ها در همه شؤون حياتشان هست، و اين ...

مأموريت پيامبر اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم از طرف خداوند

مأموريت پيامبر اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم از طرف خداوند
  در كتاب‏هاى مهّم اسلامى نقل مى‏كنند كه پيامبر بزرگ اسلام در يكى از سخنرانى‏هاى خود در مجالس مكه، در ضمن بياناتى چنين فرموده: «انِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بِخَيْرِ الدُّنيَا وَ الْاخِرَهِ» : من از طرف پروردگار عالم مأموريت دارم كه دو برنامه را به شما ...

موقعيت جامع بشرى در زمان بعثت نبى اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم‏

موقعيت جامع بشرى در زمان بعثت نبى اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم‏
  در نهج‏البلاغه شريف درباره موقعيت جامعه بشرى در زمان بعثت نبى اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده است. «أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَهٍ مِنَ الرُّسُلِ وَ طُولِ هَجْعَهٍ مِنَ الْأُمَمِ.» : خداى بزرگ پيغمبر اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم را ...

تصويرى قرآنى از حيات دنيوى‏

تصويرى قرآنى از حيات دنيوى‏
  قرآن مجيد در اين تصوير خود، از حيات دنيوى مى‏گويد: جهان؛ يعنى تجارتخانه، و انسان؛ يعنى تاجر، و مواهب عالم، از عمر گرفته تا كوچك‏ترين شى‏ءاى كه آدمى با آن ارتباط دارد، عبارت است از سرمايه.  جهانيان‏ در ايام حيات خود در خانه دنيا بر دو دسته هستند، ...

راه نجات انسان، الگو قرار دادن انبيا در زندگى‏

راه نجات انسان، الگو قرار دادن انبيا در زندگى‏
  در قرآن مجيد، منظور از حيات، مجموعه روابط انسان با آفرينش است. اگر اين مجموعه روابط، مطابق با حيات انبيا خدا باشد، انسان در دنيا مورد لطف و عنايت حق است و در آخرت هم اهل نجات مى‏شود، و اگر اين مجموعه روابط، مطابق با زندگى انبيا نباشد، او دنيايى پر ...

ايمان و آثار آن - جلسه اول (2) - (متن کامل + عناوین)

ايمان و آثار آن - جلسه اول (2) - (متن کامل + عناوین)
  نشان ششم: كم كردن معاشرت با زنان‏ نشانه ششم دينداران، «قِلَّهَ الْمُوَاتَاهِ لِلنِّسَاءِ» «4» مى‏باشد. ارتباط وابستگان ما به جنس زن كم است. «5» اين كه بعضى‏ ______________________________ (1) 11. در بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج 71 در موضوع ...

نشان ششم: كم كردن معاشرت با زنان‏

نشان ششم: كم كردن معاشرت با زنان‏
  نشانه ششم دينداران، «قِلَّهَ الْمُوَاتَاهِ لِلنِّسَاءِ»  مى‏باشد. ارتباط وابستگان ما به جنس زن كم است.  اين كه بعضى‏ خيال كنند، اسلام در اين مسأله، شخصيت زن را به حساب نياورده است، اشتباه مى‏باشد. در اين مسأله، اسلام براى حفظ شخصيت زن است كه ...

نشان هشتم: اخلاق نيكو

نشان هشتم: اخلاق نيكو
  نشانه هشتم دينداران، «حُسْنَ الْخُلُقِ‏» مى‏باشد. آنان در تمام برنامه‏هاى مثبت انسانى وارد مى‏شوند و و هيچ وقت برنامه‏هاى مثبت اخلاقى خود را رها نمى‏كنند و در آن‏ها ثبات دارند. به نظر مى‏آيد، حسن خلق مربوط به هم جهات مثبت هست؛ يعنى آنان ...

نشان نهم: گذشت و جوانمردى‏

نشان نهم: گذشت و جوانمردى‏
  نشانه نهم دينداران، «سَعَهَ الْخُلُقِ» است.  «سعه الخلق»؛ يعنى رفتار آن‏ها با مردم طورى است كه اگر مردم در حقشان اشتباه و بدى كنند، نسبت به آن‏ها بدى نمى‏كنند و وسعت خلق دارند؛ چنان‏كه نسبت به رفتارهاى منفى‏اى كه از طرف ديگران براى آن‏ها پيش ...

نشان دهم: تبعيت از علم و دانش در زندگى‏

نشان دهم: تبعيت از علم و دانش در زندگى‏
  نشانه دهم دينداران، «اتِّبَاعَ الْعِلْمِ» مى‏باشد. برنامه ديگر وابستگان ما اين است كه هيچ وقت راه جاهلانه را طى نمى‏كنند، و هر برنامه‏اى را كه مى‏خواهند اجرا كنند، اول به سراغ راه دانايى، علم و بينش مى‏روند؛ مى‏پرسند و ياد مى‏گيرند و در جاده ...

بشارت به ديندارانى كه چنين نشانه‏هايى دارند

بشارت به ديندارانى كه چنين نشانه‏هايى دارند
  در پايان روايت حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «طُوبى لَهُمْ»: خوش به حال چنين ديندارانى، «و حُسْنُ مَآبٍ»: و عاقبت چنين ديندارانى چه نيكو است. أُوْلئِكَ عَلَى هُدىً مِن رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏ : اين دينداران از سوى ...

نشانه‏هاى دينداران‏

نشانه‏هاى دينداران‏
  «إِنَّ لِأَهْلِ الدِّينِ عَلَامَاتٍ يُعْرَفُونَ بِهَا»: هر گاه خواستيد وابستگان به خدا، انبيا، ائمه و وابستگان به دين، اهل سعادت و سلامت را بشناسيد، بايد اين نشانه‏هاى يازدهگانه را در آن‏ها مشاهده كنيد. وجود اين نشانه‏ها در آنان، نشان مى دهد ...

نشان اول: راستى درسخن‏

نشان اول: راستى درسخن‏
  نشانه اول آن‏ها، «صِدْقَ الْحَدِيثِ‏» است؛ آن‏ها زبانى راستگو دارند؛ زبانى دارند كه با دروغ، كه در اسلام خيانت و جنايت است، ارتباطى ندارد. دروغگو يعنى آدم ضعيف‏النفس، ترسو، وجود بى‏شخصيت، و كسى كه پيوند خود را از اصالتش بريده است. در رأس ...

نشان دوم: اداى امانت‏

نشان دوم: اداى امانت‏
  دومين نشانه‏اى كه در دينداران ديده مى‏شود، «أَدَاءَ الْأَمَانَهِ» است؛ محال است كه آن‏ها به امانت خيانت كنند؛ آن‏ها افرادى هستند كه تمام وجودشان را امانت خدا مى‏دانند و نسبت به چشم، گوش، دست، پا، شهوت و شكم خود خاين نيستند: إِنَّا عَرَضْنَا ...

نشان سوم: وفاى به عهد

نشان سوم: وفاى به عهد
  نشانه سوم دينداران: «وَفَاءً بِالْعَهْدِ» مى‏باشد. وابستگان به مكتب الهى، وقتى به كسى وعده مى‏دهند، وعده و امضاى خود را محترم مى‏دانند. در ميان رواياتى كه در باب وفاى به عهد رسيده‏ ، يكى از آن‏ها خيلى‏ مهم است. در اين روايت، پيغمبر صلّى الله ...

نشان چهارم: صل رحم‏

نشان چهارم: صل رحم‏
  نشانه چهارم دينداران، «صِلَهَ الْأَرْحَامِ» است. وابستگان به ما، پوشيده، سير، سيراب، پولدار و خانه‏دار نيستند، در حالى كه قوم، خويش و رِحِم متدين آن‏ها بى‏پول و بى‏خانه باشند؛ بى‏آب و بى‏برق باشند؛ بى‏لباس باشند. در اسلام رؤيت ارحام نداريم ...

نشان پنجم: ترحّم بر ضعيفان‏

نشان پنجم: ترحّم بر ضعيفان‏
  نشانه چهارم، «رَحْمَهَ الضُّعَفَاءِ» مى‏باشد. دل وابستگان ما هيچ‏گاه نمى‏توانند ضعيفى را ببينند و بعد با بى‏تعهّدى و بى‏مسئوليتى، از او عبور كنند؛ بلكه وابستگان ما، چنان دل‏هايى دارند كه وقتى كه ضعيفى را مى‏بينند، دل‏هايشان آن‏ها را ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^