در گفت حق تعالى: الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ ، سخن از عقيده است. معناى آيه چنين است: مردمى كه با ما آشتى كردند و در وجود خود، ايمان به ما را با آلودگىاى آميخته نكردند، ايمنى دنيا و آخرت ...
حضرت باقر عليه السّلام در روايتى از پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل مىكند كه:
همانا ياران محمد صلّى الله عليه و آله و سلّم عرض كردند: اى رسول خدا! ما بر نفاق از خودمان ترسناكيم؟ حضرت فرمود: چرا از آن مىترسيد؟ عرض كردند: هنگامى كه نزد ...
در مدينه، إسحاق مؤتمن، پسر امام جعفر صادق عليه السلام، نفيسه، نوه امام مجتبى عليه السلام، دختر حسن بن زيد را به همسرى برگزيد. بعد از ازدواج، زندگى آنها را به مصر كشاند. نفيسه بانويى بزرگوار و داراى ثروتى فراوان بود و به همه مردم، جذامىها، ...
فرهنگ عالى اسلام را نمىتوان با هيچ فرهنگى مقايسه كرد؛ چون فرهنگ اسلام فرهنگى صد در صد الهى و خدايى بوده و مقرراتى كه در حريم اين فرهنگ براى سعادت همه جانبه انسان ارايه شده، مطابق با مقتضيات خلقت و آفرينش انسانها در همه شؤون حياتشان هست، و اين ...
در كتابهاى مهّم اسلامى نقل مىكنند كه پيامبر بزرگ اسلام در يكى از سخنرانىهاى خود در مجالس مكه، در ضمن بياناتى چنين فرموده: «انِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بِخَيْرِ الدُّنيَا وَ الْاخِرَهِ» : من از طرف پروردگار عالم مأموريت دارم كه دو برنامه را به شما ...
در نهجالبلاغه شريف درباره موقعيت جامعه بشرى در زمان بعثت نبى اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده است. «أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَهٍ مِنَ الرُّسُلِ وَ طُولِ هَجْعَهٍ مِنَ الْأُمَمِ.» : خداى بزرگ پيغمبر اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم را ...
قرآن مجيد در اين تصوير خود، از حيات دنيوى مىگويد: جهان؛ يعنى تجارتخانه، و انسان؛ يعنى تاجر، و مواهب عالم، از عمر گرفته تا كوچكترين شىءاى كه آدمى با آن ارتباط دارد، عبارت است از سرمايه. جهانيان در ايام حيات خود در خانه دنيا بر دو دسته هستند، ...
در قرآن مجيد، منظور از حيات، مجموعه روابط انسان با آفرينش است. اگر اين مجموعه روابط، مطابق با حيات انبيا خدا باشد، انسان در دنيا مورد لطف و عنايت حق است و در آخرت هم اهل نجات مىشود، و اگر اين مجموعه روابط، مطابق با زندگى انبيا نباشد، او دنيايى پر ...
نشان ششم: كم كردن معاشرت با زنان
نشانه ششم دينداران، «قِلَّهَ الْمُوَاتَاهِ لِلنِّسَاءِ» «4» مىباشد. ارتباط وابستگان ما به جنس زن كم است. «5» اين كه بعضى
______________________________ (1) 11. در بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج 71 در موضوع ...
نشانه ششم دينداران، «قِلَّهَ الْمُوَاتَاهِ لِلنِّسَاءِ» مىباشد. ارتباط وابستگان ما به جنس زن كم است. اين كه بعضى خيال كنند، اسلام در اين مسأله، شخصيت زن را به حساب نياورده است، اشتباه مىباشد. در اين مسأله، اسلام براى حفظ شخصيت زن است كه ...
نشانه هشتم دينداران، «حُسْنَ الْخُلُقِ» مىباشد. آنان در تمام برنامههاى مثبت انسانى وارد مىشوند و و هيچ وقت برنامههاى مثبت اخلاقى خود را رها نمىكنند و در آنها ثبات دارند. به نظر مىآيد، حسن خلق مربوط به هم جهات مثبت هست؛ يعنى آنان ...
نشانه نهم دينداران، «سَعَهَ الْخُلُقِ» است. «سعه الخلق»؛ يعنى رفتار آنها با مردم طورى است كه اگر مردم در حقشان اشتباه و بدى كنند، نسبت به آنها بدى نمىكنند و وسعت خلق دارند؛ چنانكه نسبت به رفتارهاى منفىاى كه از طرف ديگران براى آنها پيش ...
نشانه دهم دينداران، «اتِّبَاعَ الْعِلْمِ» مىباشد. برنامه ديگر وابستگان ما اين است كه هيچ وقت راه جاهلانه را طى نمىكنند، و هر برنامهاى را كه مىخواهند اجرا كنند، اول به سراغ راه دانايى، علم و بينش مىروند؛ مىپرسند و ياد مىگيرند و در جاده ...
در پايان روايت حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «طُوبى لَهُمْ»: خوش به حال چنين ديندارانى، «و حُسْنُ مَآبٍ»: و عاقبت چنين ديندارانى چه نيكو است.
أُوْلئِكَ عَلَى هُدىً مِن رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ : اين دينداران از سوى ...
«إِنَّ لِأَهْلِ الدِّينِ عَلَامَاتٍ يُعْرَفُونَ بِهَا»: هر گاه خواستيد وابستگان به خدا، انبيا، ائمه و وابستگان به دين، اهل سعادت و سلامت را بشناسيد، بايد اين نشانههاى يازدهگانه را در آنها مشاهده كنيد. وجود اين نشانهها در آنان، نشان مى دهد ...
نشانه اول آنها، «صِدْقَ الْحَدِيثِ» است؛ آنها زبانى راستگو دارند؛ زبانى دارند كه با دروغ، كه در اسلام خيانت و جنايت است، ارتباطى ندارد. دروغگو يعنى آدم ضعيفالنفس، ترسو، وجود بىشخصيت، و كسى كه پيوند خود را از اصالتش بريده است. در رأس ...
دومين نشانهاى كه در دينداران ديده مىشود، «أَدَاءَ الْأَمَانَهِ» است؛ محال است كه آنها به امانت خيانت كنند؛ آنها افرادى هستند كه تمام وجودشان را امانت خدا مىدانند و نسبت به چشم، گوش، دست، پا، شهوت و شكم خود خاين نيستند: إِنَّا عَرَضْنَا ...
نشانه سوم دينداران: «وَفَاءً بِالْعَهْدِ» مىباشد. وابستگان به مكتب الهى، وقتى به كسى وعده مىدهند، وعده و امضاى خود را محترم مىدانند. در ميان رواياتى كه در باب وفاى به عهد رسيده ، يكى از آنها خيلى مهم است. در اين روايت، پيغمبر صلّى الله ...
نشانه چهارم دينداران، «صِلَهَ الْأَرْحَامِ» است. وابستگان به ما، پوشيده، سير، سيراب، پولدار و خانهدار نيستند، در حالى كه قوم، خويش و رِحِم متدين آنها بىپول و بىخانه باشند؛ بىآب و بىبرق باشند؛ بىلباس باشند. در اسلام رؤيت ارحام نداريم ...
نشانه چهارم، «رَحْمَهَ الضُّعَفَاءِ» مىباشد. دل وابستگان ما هيچگاه نمىتوانند ضعيفى را ببينند و بعد با بىتعهّدى و بىمسئوليتى، از او عبور كنند؛ بلكه وابستگان ما، چنان دلهايى دارند كه وقتى كه ضعيفى را مىبينند، دلهايشان آنها را ...