فارسی
جمعه 02 آذر 1403 - الجمعة 19 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
دروس مکتوب تفسیر قرآن مجید
ارسال پرسش جدید

تفسیر قرآن ـ جلسه چهارم

تفسیر قرآن ـ جلسه چهارم
 «بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين و صلى الله على جميع الانبياء و المرسلين و الائمه المعصومين عليهم السلام  در رابطه با باء حرف جر كه در آيه‏ى شريفه بسم الله به كار گرفته شده نكته ديگرى لازم است عرض كنم. كسى كه مفهوم الله را درك بكند و در ...

تفسیر قرآن ـ جلسه سی ام

 تفسیر قرآن ـ جلسه سی ام
 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  یقیناً لام لله در الحمدلله لام اختصاص و انحصار همه‌ محامد، همه ستایش‌ها، همه حمدها است، حتی برای غیر از حق که به جا واقع شود ...

تفسیر قرآن ـ جلسه سیزدهم

 تفسیر قرآن ـ جلسه سیزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  درک شأن و منزلت و مقام هر حقی و هر حقیقتی چنان که قرآن کریم هم تعلیم داده است در روایات هم تعلیم می‌دهند برای به وجود آمدن زمینه ...

تفسیر قرآن ـ جلسه سی و نهم

 تفسیر قرآن ـ جلسه سی و نهم
 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  امروز به خواست خدا بحث در مالک یوم الدین به آخر برسد البته در حدّی که مطالعه شده و یادداشت برداری شده و الا مفاهیم قرآن مجید به ...

تفسیر قرآن ـ جلسه شصت و پنجم

تفسیر قرآن ـ جلسه شصت و پنجم
 بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمة المعصومین علیهم السلام.گرچه بحث تقوا یکی از گسترده ترین مباحث در فرهنگ پاک اسلام است. بخش عمده ای از آیات کتاب خدا ، خطبه های نهج البلاغه و روایات رسول خدا ...

تفسیر قرآن ـ جلسه چهل و هفتم

تفسیر قرآن ـ جلسه چهل و هفتم
 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  آخرین بخشی که در عبادت مطرح است آثار عبادت است البته قبل از اینکه این بحث خاص مطرح بشود یک بحث عام باید مطرح بشود و آن این است که ...

تفسیر قرآن ـ جلسه سی و هشتم

 تفسیر قرآن ـ جلسه سی و هشتم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  قرآن مجید مشتقات ماد مِلک و مُلک را استعمال کرده است. مَلک، مالک، ملکوت، ملائکه این مشتقات همه به معنای تسلط است، به معنای حاکمیت ...

درس تفسیر قرآن - جلسه یکصد و سی و چهارم

درس تفسیر قرآن - جلسه یکصد و سی و چهارم
 سه كتاب است كه هر سه در قرآن مطرح هستند. اين سه كتاب مطالعه‌اش دانشي را با نورانيتش به انسان منتقل مي‌كند و از بركت اين دانش، انسان به متعلقات ايمان آگاه مي‌شود، اين متعلقات سراسر زيبايي و بركت و داراي كاربرد در حيات انسان هستند كه اين حقايق و ...

درس تفسیر قرآن - جلسه یکصد و سی و پنجم

درس تفسیر قرآن - جلسه یکصد و سی و پنجم
  خداوند مهربان حدود هفتصد آيه در قرآن مجيد، ما را به مطالعه فعل، صنعت و پديده‌هايش دعوت كرده است. دعوت به تعقل كرده براي چه؟ براي اين كه ما از طريق تعقل در پديده‌هاي او، خلقت او، آفرينش او، او را بيابيم و باور كنيم و به اين نتيجه برسيم. مطالبي كه ...

تفسير قرآن ـ جلسه هشتاد و هفتم

 تفسير قرآن ـ جلسه هشتاد و هفتم
بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمة المعصومین علیهم السلام.در لغت، کلمۀ نفاق و نفع را به همين معناي منفي بررسي مي‌کنند اصل معنايش را مي‌گويند مربوط به موش صحرايي است، که در دل صحرا لانه‌اي ...

تفسیر قرآن ـ جلسه بیستم

تفسیر قرآن ـ جلسه بیستم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  اکثر روایات باب بسم الله چه در کتب أهل سنت و چه در جوامع روایی شیعه فراوان است در دو مسئله روایات شیعه و سنی مشترک‌اند، در یک ...

تفسیر قرآن ـ جلسه بیست و چهارم

 تفسیر قرآن ـ جلسه بیست و چهارم
 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  قبلًا عرض کردم ما وقتی که با کتاب خدا روبرو می‌شویم البته با این مقدار ابزاری که در اختیار ما است یعنی عقل و علم و نورانیت باطن، ...

درس تفسیر قرآن - جلسه یکصد و بیست و نهم

درس تفسیر قرآن - جلسه یکصد و بیست و نهم
  عمده مطلبي كه در مقدمة آية بيست و پنجم سورة مباركة بقره، از طريق قرآن و روايات نصيبمان شد اين بود كه ايمان بدون عمل ايمان نيست، عمل بدون ايمان هم عمل نيست. قرآن و روايات را تعريف ايمان، اعمال صالحه را از لوازم ايمان بيان مي‌كنند ايمان بدون عمل را ...

تفسیر قرآن ـ جلسه سی و دوم

تفسیر قرآن ـ جلسه سی و دوم
 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  کلمه‌ رب یکی از معانی اش مالک است، رب الدار، رب البیت، رب‌المال، با توجه به این معنا ملاحظه می‌کنید که مالک، طرف دارد، طرفش هم ...

تفسیر قرآن ـ جلسه هفتاد و نهم

تفسیر قرآن ـ جلسه هفتاد و نهم
 بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمة المعصومین علیهم السلام.خلاصه اي از بحث گذشته را عرض مي‌كنم كه ما در معارف الهيه در قرآن و روايات چهار عنوان داريم علم داريم، ‌معرفت داريم، ‌شعور ...

تفسیر قرآن ـ جلسه بیست و دوم

تفسیر قرآن ـ جلسه بیست و دوم
 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  لازم است در شروع بحث به عنوان دفع دخل مقدر مطلبی بیان شود که در کنار قرآن مجید و آیات کتاب خدا به جنبه عملی و تحقق مفاهیم آیات در ...

تفسیر قرآن ـ جلسه شانزدهم

 تفسیر قرآن ـ جلسه شانزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  آیا آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم جزء سوره هست یا نه؟ این هم یک زحمت اضافه‌ای است که اهل سنت برای اهل علم ایجاد کرده اند، زمان ...

تفسیر قرآن ـ جلسه نود و سوم

تفسیر قرآن ـ جلسه نود و سوم
 بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمة المعصومین علیهم السلام.دو آيه مورد بحث است: ]يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ ...

تفسیر قرآن ـ جلسه دوازدهم

تفسیر قرآن ـ جلسه دوازدهم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  در جلسه قبل عرض کردم در بیان حقایق و تفسیر و توضیح مسائل الهی لازم است که عظمت حقایق و عظمت مسائل حتی عظمت احکام حلال و حرام برای ...

تفسیر قرآن ـ جلسه ششم

 تفسیر قرآن ـ جلسه ششم
 «بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه المعصومین علیهم السلام  رحمانیت و رحیمیت که به معنای مهر است و از خداوند متعال به صورت آثار ظهور می‌کند، چه آثار مادّی و چه آثار معنوی، یقیناً طبق آیات ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^