از ديگر راههاى غلبه شيطان درهم و دينار و طلا ونقره و توابع اين دو فلز است ، آن چنان دل را به مال پيوند مىدهد كه براى انسان همّت و اراده و محبّت و عشقى جز به مال نماند و از اين راه تمام وقت گرانبها و عمر پر قدرش صرف شود تا جايى كه چشم باز كند ، خود را ...
دو راه ديگرى كه شيطان از آن دو راه مىتواند بر قلب انسان ، اين عرش پاك الهى تسلّط پيدا كند غضب و شهوت است . غضب ، راهزن عقل و غول پرخطر جاده باطن پاك انسان است ؛ با ضعف ارتش عقل ، هجوم ارتش شيطان شروع مىشود . به هنگام خشم است كه شيطان هم چون كودكى كه با ...
قلب ، همانند حصارى است كه دشمن ديرينه انسان ـ شيطان پليد ـ تمام همّت خود را براى ورود در آن قرار داده و براى تصرّف اين حصار و حكومت بر آن سخت مىكوشد .تنها كسى مىتواند اين حصار را از دستبرد شيطان حفظ كند كه با بيدارى كامل به پاسدارى و حراست ابواب و ...
با توجه به آيات قرآن و متون اسلامى روشن شد كه سلامت اخلاق و عمل و همه شؤون انسانى در گرو سلامت قلب و انحراف در عمل و اخلاق و كليّه برنامههاى حيات ، معلول فساد دل است .توجّه به مسئله قلب از اعظم عبادات و حفظ سلامت آن بهترين كار و علاج امراض قلبيّه ...
امّا حسد : بدان كه حسد طاعات را به فساد آورد و بنده را بر خطيئات دارد و آن دردى است كه بسيارى [ از ] علما و قرّاء بدان مبتلا شدهاند ، تا به عوام و جهّال چه رسد ، تا هلاك كرده ايشان را و در آتش برده . نمىشنوى كه پيامبر فرمود : شش گروه به شش چيز در آتش روند ...
مولوى در توضيح مسئله رضا مىگويد :بهلول به يك مرد الهى مىرسد و از او مىپرسد : در چه حالى ؟ مرا هم از حالت خود آگاه كن . آن مرد الهى مىگويد : شما از حال كسى مىپرسيد كه همواره جهان به مراد او مىگردد اين است حال من ، آن همه سيلابها و جويبارها و ...
در اينجا لازم است به مسئله رضا از ديدگاه معارف اسلامى اشاره شود تا حقيقت جمله امام صادق عليهالسلام درباره فتح قلب روشن گردد .رضا از مقامات عالى سلوك است ؛ يعنى : ماوراى آن مقامى نيست ، بلكه آخرين مرحله ورزش اخلاقى و تهذيب نفس است .سالك همين كه به ...
1 ـ قرآن مجيدكلمه ذكر گاهى به معناى قرآن مجيد آمده است . قرآنى كه يادآور حلال و حرام خدا و دستورات سعادتبخش و انسانساز الهى براى مردم است .قرآنى كه انسان را به بهترين راه هدايت كرده و ضامن خير دنيا و آخرت است .قرآنى كه بشر را از تاريكى به نور ، از ...
آگاهى به خود و علم به حق و شناخت جهان و اطلاع حقيقى به روابط بين خود و خدا و جهان ، مفهوم واقعى ذكر است .البتّه ، مسئله ذكر به اين معنى ، تنها كار باطن و سرّ آدمى است و اين گونه ذكر در حقيقت تجلّى نور حق بر قلب انسان است .براى ايجاد زمينه براى تجلّى آن ...
سلسله مسائلى كه براى تربيت انسان از جانب حق ، توسط انبياى الهى به فرزندان آدم ارائه شده ، ادب يا آداب الهى است .نبىّ بزرگ اسلام صلىاللهعليهوآله بهترين مترجم ادب حق است . امام چهارم از قول نبىّ اكرم صلىاللهعليهوآلهنقل مىكند كه آن حضرت ...
ابوعمرو زبيرى مىگويد :به حضرت صادق عليهالسلام عرض كردم : اى عالم ! مرا آگاه كن كه در ميان اعمال ، چه عملى از همه برتر است ؟ حضرت فرمود : عملى كه خداوند هيچ عملى را جز در سايه آن نمىپذيرد .گفتم : چيست ؟ فرمود : ايمان به خدايى كه شايسته پرستشى جز او ...
و نيز از مسئله توبه به عنوان كلمه ياد فرموده : فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ .پس آدم كلماتى را [ مانند كلمه استغفار و توسّل به اهل بيت عليهمالسلام كه مايه توبه و بازگشت بود ] از سوى پروردگارش دريافت كرد .
3 ـ آزمايش
و هم چنين از مراحل مهم ...
در روزگار عيسى بن مريم عليهالسلام ، زنى بود صالحه و عابده، چون وقت نماز فرامىرسيد، هر كارى كه داشت رها و به نماز و طاعت مشغول مىشد . روزى هنگام پختن نان ، مؤذّن بانگ اذان داد ، او نان پختن را رها كرد و به نماز مشغول شد ؛ چون به نماز ايستاد ، شيطان ...
ملاّ فتح اللّه كاشانى در تفسير خود چنين مىگويد : آسيه به جهت خلوص ايمان رستگار شد و وصلت او با فرعون به او ضررى نرسانيد و نقصى در قرب و منزلت او در نزد حضرت حق پيدا نشد . نقل است : وقتى كه ساحران سحر خود را نمايش دادند و موسى عليهالسلام عصايش را ...
« محمّد بن ابى عمير » يكى از برجستهترين افرادى است كه تاريخ نمونه او را كمتر به ياد دارد . كتب رجالى از او مسائل مهمّى نقل كردهاند كه در اينجا به ترجمه مقاله « رجال الكشى » درباره او اكتفا مىكنيم : على بن الحسن مىگويد : ابن ابى عمير به خاطر ...
حرّ بن يزيد در روز عاشورا بر سر دو راه قرار گرفته بود : يكى سپهسالارى ، ثروتاندوزى ، زن و فرزند ، مقام و منزلت مادّى و ديگر جان باختن و از هستى گذشتن ؛ امّا آن انسان عاقل پس از اندكى تأمّل حق تعالى را در پرتو امامت حضرت سيّدالشهدا عليهالسلام بر ...
ذكر حقيقى است كه هركس به آن آراسته گردد ، جز به او نينديشد و جز به خاطر او كارى نكند و اخلاقى جز اخلاق او نداشته باشد .ابو عبداللّه راضى گفت : پيش « وليد سقّا » رفتم و مىخواستم كه در فقير از او سؤال كنم ، سربرآورد و گفت : فقير به كسى گفته مىشود كه ...
نوشتهاند : « شقيق بلخى » سه روز بىغذا ماند ، پس از سه روز در حالى كه از زيادى عبادت و گرسنگى ، ضعف گرفته بود ، دست به درگاه حق برداشت و عرضه داشت : « اَطْعَمَنِى » خدايا ! گرسنهام غذايم بده . پس از فراغت از دعا شخصى را ديد كه به طرف او مىآيد ، به ...
هم چنين در آن تفسير آمده است : يكى از اولياى خدا براى انجام فريضه حج عازم سفر شد طفل ده يا دوازده سالهاش گفت : كجا مىروى ؟ گفت : بيت اللّه ، طفل در عالم كودكى تصوّر كرد هركس بيت را ببيند صاحب آن را نيز خواهد ديد ، روى شوق و عشق به پدر گفت : چرا مرا با ...
قرآن كريم انسانى را كه به پاك كردن خود از گناهان و شستشوى باطن از آلودگيها اقدام كند محبوب خدا برشمرده است : إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ . يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مىكنند ، و كسانى را كه خود را [ با ...