خود نگهدارى و حفظ خويش از گناهان و معاصى، و آفات و بلاهاى هلاك كننده، واقعيتى است كه قرآن و معارف الهيه از آن به عنوان تقوا ياد كرده اند.
تقوا روحيه و حالى است كه از تداوم ترك گناه و ادامه ى عبادت به دست مى آيد، و در ميان ارزش هاى دينى و زيباييهاى معنوى از جايگاه خاصى برخوردار است.
آثار هدايت الهى جز در اهل تقوا ظهور نمى كند، و بهشت قيامت جز براى اهل تقوا آماده نشده:
«ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» .
اين كتاب هيچ گونه شكى در آن نيست، هدايت گر اهل تقواست.
«وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ» .
و بهشت به اهل تقوا نزديك مى گردد.
تقوا آثار و منافع زيادى دارد كه آن آثار و منافع در آيات قرآن و روايات مطرح است:
«... وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» .
و تقواى الهى پيشه كنيد باشد كه رستگار شويد.
«... وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» .
و تقواى الهى را رعايت كنيد و بدانيد كه خداوند با اهل تقواست.
«... فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ» .
همانا خداوند عاشق اهل تقواست.
«... فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» .
تقواى الهى داشته باشيد باشد كه شكرگزار خداوند باشيد.
«... وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ» .
و تقواى الهى را به كار بگيريد، همانا خداوند در حسابرسى سريع است.
«... لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ» .
براى آنان كه نيكى كردند و تقوا به خرج دادند اجر بزرگ است.
«... إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» .
خداوند فقط از اهل تقوا عمل را مى پذيرد.
«وَ ما عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ ءٍ...» .
حساب غير اهل تقوا بر اهل تقوا نخواهد بود، اهل تقوا را حسابى بسيار سهل و آسان است، و در عرصه گاه محشر وقوف چندانى نخواهند داشت.
«... وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» .
و تقواى الهى داشته باشيد، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد.
«... وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ» .
و خداوند سرپرست اهل تقواست.
«... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ...» .
همانا گرامى ترين شما نزد خداوند پرهيزگارترين شماست.
اميرالمؤمنين عليه السلام براى اهل تقوا نشانه هايى ذكر مى كنند از جمله:
راستى در گفتار، اداى امانت، وفاى به عهد، كمى عجز و بخل، صله ى رحم، ترحم به ناتوانان، كمى موافقت با زنان، بذل خوبى، اخلاق حسنه، وسعت بردبارى، عمل به علم در آنچه كه انسان را به خدا نزديك مى نمايد، سپس مى فرمايند: خوشا به حال آنان، و بازگشتگاه نيك براى ايشان است !
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند:
لَوْ انَّ السَّماواتِ وَالْارْضَ كانَتا رَتْقاً عَلى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُما فَرَجاً وَمَخْرَجاً .
اگر آسمانها و زمين بر بنده اى بسته باشد، سپس آن بنده خدا را بپرهيزد، خداوند براى او از آسمانها و زمين راه گشايش و خروج قرار مى دهد.
و نيز فرمودند:
خَصْلَةٌ مَنْ لَزِمَها اطاعَتْهُ الدُّنْيا وَالْآخِرَةُ وَرَبِحَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ. قيلَ: وَما هِىَ يا رَسولَ اللَّهِ؟ قالَ: التَّقْوى ، مَنْ ارادَ انْ يَكونَ اعَزَّ النّاسِ فَلْيَتَّقِ اللَّهِ .
يك خصلت است هركس ملازم آن شود دنيا و آخرت از او اطاعت مى كند، و رستگارى را با بهشت به سود مى برد، عرضه داشتند: يا رسول اللَّه! آن خصلت چيست؟ فرمودند: تقوا، كسى كه مى خواهد محترم ترين مردم باشد خدا را پروا كند.
منبع : پایگاه عرفان