استاد انصاریان در شب مبعث در جمع مردم رفسنجان فرمودند : تمام عظمت رسول با کرامت اسلام ص از عبودیت خالصانه اوست .
ایشان با اشاره به این حقیقت که رسالت و نبوت ثمره عبودیت و بندگی است و بالاترین امتیاز رسول با عظمت اسلام که روزانه ده بار هرنمازگزاری واجب است به آن شهادت دهد مقام عبودیت آن حضرت است که بر مقام رسالت مقدم شده است ( اشهد ان محمدا عبده و رسوله ) فرمودند : تمام عظمت آن حضرت از بندگی غیر متفرق و غیر مقطوع است یعنی وجود مبارکش در مقابل تمام حقایق بنده واقعی بود و هیچ حادثه ای مانع بندگی خالصانه آن حضرت در محضر معبود واقعی نشد . آن حضرت در رنج ها و سختی ها و جنگ ها و غربت و یا در اوج قدرت فقط بنده خدا بودند .
استاد انصاریان فرمودند : زمانی که آن حضرت در مدینه در اوج مشکلات به سر میبردند یکی از روسای قبایل عرب که دارای ثروت و قدرت فروانی بودند اطاعت و فرمانبرداری خود و اهل قبیله را مشروط بر این مطلب نمود که بعد از رسول اکرم جانشین آن حضرت باشد . وجود مبارکشان فرمودند که من بنده خداوند هستم و فرستاده او و مساله جانشینی امری الاهی و به اراده حضرت اواست .
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه تمام علما و فقها و عرفای حقیقی عاجز از توصیف کیفیت عبادت شاگرد مکتب آن حضرت یعنی حضرت امیرمومنان ع هستند تا چه رسد به خود آن حضرت اشاره نمودند که امیرمومنان که خود را بنده ای از بندگان رسول اکرم معرفی می نماید ( انا عبد من عبید محمد ) و اعلام می دارد که من در مسیر اطاعت رب و به فرموده حضرت حق گوش بفرمان و شیفته و ذوب در رسول اکرم هستم در مقام عبادت به محضر حضرت رب العالمین عرضه می دارد که من تو را به خاطر ترس از عذاب و یا طمع به بهشت عبادت نمی کنم بلکه تو را شایسته عبادت و بندگی یافتم و دلیل بندگی من لیافت و شانیت حضرت تو است (إلهي ما عبدتك خوفا من نارك و لا طمعا في جنتك بل وجدتك أهلا للعبادة فعبدتك) یعنی اگر اعلام کنند که بهشت و جهنمی وجود ندارد موتور حرکت من برای عبادت خاموش نمیشود .
استاد انصاریان ضمن بیان این مطلب که ارزش عمل به عیار خلوص آن وابسته است فرمودند : یک عمل عبادی تربیت یافته مکتب رسول مکرم که زمان کمی از ساعات زندگی آن حضرت را بخود اختصاص داد افضل از عبادت جن و انس شد و این کلام رسول صادق مصدق حکیم معتدل گو که کلام او عدل قرآن است که فرمود ( ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین ) که مصادر شیعه و سنی آن را نقل کرده اند . این امام با عظمت که تحت تربیت وجود مبارک بیامبر اعظم بودند با این عظمت در عبادت می فرماید : از اول خلقت تا آخر احدی در عبادت هم وزن رسول اکرم ص وجود ندارد .
این استاد اخلاق با اشاره به این حقیقت که ثمره اقتدای صحیح به امام عدل و شاگردی مکتب حضرت رسول و بندگی خالصانه حضرت معبود وصول به چنین مقامات با عظمتی است فرمودند : اگر مردم عالم به وجود مبارک آن حضرت و جانشینان حقیقی بعد از او اقتدا می نمودند امروز همه انسان ها منبع ادب و کمال و علم و شرافت و فضیلت بودند چراکه مقتدایان آنان منبع این فضایل و مصدر همه خیرات و خوبی های عالمند .
ایشان راه رسیدن به مقام بندگی را خلاصه در کلمه عبد دانستند و با اشاره به حروف کلمه عبد فرمودند : سه منبع (ع )علم بالله و ( ب ) بر و ( د ) دنو عامل دستیابی به چنین مقامات عظیمی است به این معنا که عبد با علم بالله از طریق منابع معرفت مثل قرآن و کتاب آفرینش و توجه به وجود خود و نیز انجام بر و نیکی و خیرات برای دنو و وصال به معشوق حقیقی تلاش می کند.