فارسی
يكشنبه 09 ارديبهشت 1403 - الاحد 18 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

انسان و اميال و خواسته‏ها

 


انسان از ابتدا تا انتهاى عمر، مى بيند، مى شنود، مى چشد، لمس مى كند، مى بويد و مى جويد.

آنچه را مى بيند و مى شنود، مى چشد، لمس مى كند، مى بويد و مى جويد، مى خواهد.

جاذبه ى ديده ها، شنيده ها، چشيده ها، لمس شده ها و بوييده ها بسيار بسيار قوى است، و خواسته و ميل انسان هم به تناسب جاذبه هاى آنها فوق العاده قوى است.

خواستن قسمتى از ديده ها و شنيده ها، مزه دارها و لمس كردنى ها، به خاطر اينكه زيان فردى و خانوادگى و اجتماعى دارد، حرام و ممنوع است؛ اين حرمت و منع از طرف خداوند و انبيا و امامان ابلاغ شده، و ابلاغ آن هم ميوه ى شيرين رحمت حق و محبت و عشق انبيا و امامان به انسان است.

پول، خوراك، پوشاك، آشاميدنى، ملك و املاك، مركب سوارى، امور شهوانى، برنامه هاى جاه و مقام، همه و همه خواستنى است، ولى بايد توجه داشت كه خواستن بى قيد و شرط، خواستن به قيمت پايمال شدن حقوق ديگران، خواستن به قيمت بر هم خوردن نظام خانواده و اجتماع، خواستن به قيمت از دست دادن ارزش و كرامت انسانى، و خواستن به قيمت از دست دادن آخرت و خريدن خشم خدا و اسير شدن به عذاب ابد پروردگار، نه شرعى است

و نه عقلى و نه منطقى. شما از هر صاحب فطرتى، و از هركس كه داراى وجدان بيدار و دل بيناست بپرسى كه من مالى يا خوراكى يا جنسى يا زمينى يا مقامى يا زنى را مى خواهم كه در صورت به دست آوردنش حقى بر باد مى رود و ظلمى به انسانى يا انسانهايى صورت مى گيرد، يا دلى مى سوزد، يا نظمى به هم مى خورد، چه جوابى مى شنويد، يا اين واقعيات را اگر از عقل و وجدان و باطن خود بپرسيد، چه جوابى مى شنويد؟ جز اينكه از طريق فطرت وجدان و عقل ديگران و خود مى شنويد كه اين خواسته را كنار بگذار و آنچه مى خواهى به صورتى بخواه كه حق توست، و در اينگونه خواستن است كه كمترين حقى از كسى ضايع و غارت نمى شود، و به احدى ستم واقع نمى گردد.

عين همين جواب را اگر از خدا و انبيا و امامان بپرسيد مى شنويد كه بخواه اگر حق توست، و مخواه اگر حق تو نيست. بخواه كه خواستن در گردونه ى قناعت ورزيدن به حق خويش حلال، و خواستن در گردونه ى ظلم به مقررات شرعى و خانوادگى و اجتماعى و ستم به ديگران حرام است.

شكم مى خواهد، شهوت مى خواهد، خيال مى خواهد، اين خواستن است كه اگر نسبت به آن حدود الهى و مقررات اجتماعى رعايت شود موجب سلامت زندگى، حفظ آبرو، طلوع كرامت و بروز حالات عالى اخلاقى است، و اين خواستن است كه اگر نسبت به آن حدود الهى و مقررات اجتماعى رعايت نشود، باعث آشفتگى حيات، بر باد رفتن آبرو، ظهور پستى و بروز حالات شيطانى و حيوانى است.

در هر صورت انسان نسبت به تمام امورى كه در گذرگاه حيات با آنها ارتباط دارد داراى دو نوع خواسته و ميل است: خواسته و ميل محاسبه شده، و خواسته و ميل بى محاسبه.

خواسته ى محاسبه شده خواسته اى است كه با خواسته ى حق پيوند خورده، و بر اساس آن وارد عرصه ى نفس و قلب شده، و به حدود و قوانين خداوند مقيد گشته. در اين وقت است كه شخص مال و ثروت مى خواهد ولى مال و ثروت حلال، مسكن مى خواهد ولى مسكن حلال، اطفاء شهوت مى خواهد ولى به صورت ازدواج مشروع، مقام مى خواهد ولى براى خدا و دستگيرى از مستضعفان، تماشا و شنيدن مى خواهد ولى تماشاى مناسب و شنيدن صحيح، خواهنده در اين شكل خواسته، انسانى است: مؤمن، بينا، بيدار، قيامت خواه، وظيفه شناس، مهرورز به مردم، دلسوز جامعه، دنبال كننده ى رضاى حق، تأمين كننده ى سعادت دنيا و آخرت و جهادگر ميدان جهاد اكبر.

خواسته ى محاسبه نشده خواسته اى است فقط و فقط برخاسته از نفس، پديد آمده از منيّت، بيرون آمده از كوردلى، پيدا شده از كبر و خودخواهى، نمايان شده از چاه جهل و ضلالت.

در اين زمان است كه شخص مال و ثروت مى خواهد ولى از هر راهى كه باشد، مى خواهد گرچه از طريق ربا، غصب، دزدى، تقلب، حيله، زورگويى، رشوه و غارت باشد، مسكن مى خواهد گرچه از طريق غارت ملك و املاك اقوام و افراد باشد، اطفاء شهوت مى خواهد گرچه از راه استمناء، لواط، زنا و زناى محصنه باشد، مقام مى خواهد گرچه با پس زدن صاحبان حق از حق مسلم آنان باشد، تماشا و شنيدن مى خواهد گرچه تماشاى ناموس مردم، و شنيدن غيبت و تهمت، و موسيقى و غناى حرام باشد.

خواهنده ى اين شكل خواسته، انسانى است بى دين، يا ضعيف الايمان، كوردل، بى بصيرت، خراب كننده ى خانه ى آخرت، دنبال كننده ى خشم حق و عمله و مزدور شيطان در ميدان ظلمت و گمراهى.

قرآن مجيد از مجموعه ى خواسته هاى چنين انسانى تعبير به هوا مى كند.

هوا چيزى است كه در باطن، كرسى حكومت برقرار مى كند، و خود را در وجود انسان به جاى خدا قرار مى دهد، و چهره ى معبودى به خود مى گيرد، و انسان را به بردگى و اسارت مى برد، و او را به جاى اينكه عبادت و اطاعت خدا كند به عبادت و اطاعت خود وامى دارد.

«أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا» .

آيا ديدى كسى كه هواى خود را معبود خود گرفت، آيا تو مى توانى به هدايت او اقدام كنى و نگهبانش از هلاكت باشى؟

انسان وقتى از ابتداى ورود به ميدان حيات هرچه را ديد خواست، هرچه را شنيد دنبال كرد و به هرچه ميل نمود در به دست آوردنش كوشيد، شكم را بدون قيد و شرط پاسخ داد، شهوت را بدون محاسبه جواب داد، در به دست آوردن ثروت و ملك و املاك و در به چنگ آوردن مقام، حق احدى را رعايت نكرد، در حقيقت به كارگاه ساختن بت هوا وارد شده، و پس از مدتى با دست خود موفق به بت تراشى شده و آن بت را در درون خويش جاى داده، و خود را به عبادت بت خود ساخته اسير و گرفتار نموده!

متأسفانه كثيرى از مردم محصول عمرشان تبديل باطن به بتخانه، و نتيجه ى تلاششان ساختن و تراشيدن بت هوا، و كارشان پرستش اين بت است.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

رمز موفقيت ابن ‏سينا
روايتى در ديدار بزنطى با امام رضا عليه السلام
تجارت مادی و معنوی - جلسه ششم
خشم پروردگار بر حرام خواران‏
طهارت جوارح
حكايت ابوسعيد ابوالخير
حکایت بی برکتی خانه بی بلا
ادامۀ حكايت واعظ معروف
مرگ و عالم آخرت
ملعون بودن ويران كننده بنيان خدا

بیشترین بازدید این مجموعه

پند شيخ ابوالحسن خرقانى به سلطان محمود
ملعون بودن ويران كننده بنيان خدا
حكايت ابوسعيد ابوالخير
نمونه‏هايى از زنان تاريخ اسلام‏
باز شدن چشم عقل در متقين
توحید (1) - جلسه هجدهم – (متن کامل + عناوین)
حكايتي دربارة كظم غيظ
تهران/ حسینیهٔ محبان‌الزهرا/ دههٔ دوم ذی‌الحجه/ ...
تهران/ حسینیهٔ هدایت/ دههٔ سوم محرّم/ پاییز ...
نور حسین(ع) در خلقت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^