در مدرسة توحيد ميگويد:
(وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ)
اگر عمل زشت تو هم وزن يک دانه ارزن باشد، در قيامت در مقابل تو حاضر ميکنند و براي تو حساب ميکنند. مواظب باش به شرّ آلوده نشوي، گرچه به اندازة دانة ارزن باشد. توحيد ميگويد:
(وَ لاتَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ)
مواظب باش در کشيدن جنس، کمترين وزني را از مردم ندزدي. اين را توحيد ميگويد.
چرا بعضي ميگويند: دين قديمي شده است. یعنی قانون رعايت حق مردم، قانون احسان به پدر و مادر، قانون (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ) (وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ)،
حرمت ربا، و حرمت تجاوز به ديگران، الان قابل اجرا نيست؟! قطعاً چنین نیست.
اين نمونه را در قانون توحيدي در نظر بگیرید: شما امروز بعد از ظهر وعده دادي وقت اذان طلب مردم را بپردازي. طلبکار هم با اعتماد به شما براي پولش يک طرح مثبت دارد يا ميخواهد به کسي وام بدهد يا به پدرش کمک کند يا مشکل خواهرش را حل کند يا خودش بدهکار است و شما به او ميگويي صبر کن اذان ميگويند؛ من نماز مغرب و عشايم را میخوانم و بعد پولت را میدهم. او هم ميگويد: من وعده دارم؛ من هم وعدهشکن ميشوم.
توحيد ميگويد شروع اين نماز، خلاف است. اين چه نمازي است؛ چرا بدهي مردم را معطل ميکني؟ شکستن اين نماز، واجب است. چگونه اين قانون قديمي شده است؟
قانون جديد چگونه است؟ به طلبکار میگويند: حق تو را نميدهم، برو هر كاري هم دلت ميخواهد، بکن. آنهايي که ميگويند دين قديمي شده بايد يک اصول جديدي را به جاي دين بگذارند. همين قانون طلبکار و بدهکار را اگر تعطيل کنيم و برنامة نو به جاي آن بگذاريم، چگونه خواهد شد؟ قانون جدید اين خواهد شد که مال مردم را بخوريم.
منبع : پایگاه عرفان