مسئله جفت بودن موجودات جهان يكى از دلايل و براهين محكم و استوار خدا شناسى است، چه اين كه در ميان دو چيز تا يك نوع ارتباط و احتياج به هم وجود نداشته باشد نمىتوانند جفت يكديگر باشند، و اين جفت بودن دليل آن است كه آفريننده حكيم و توانا با قدرت و حكمت ...
در روزگارى كه در تمام فرهنگهاى اقوام و ملل جهان زن به عنوان يك موجود پست و طفيلى و موجودى درجه دوم مطرح بود، و تلخى و محروميت بر همه ابعاد و زندگى او چه سياسى، چه فرهنگى و چه اقتصاد سايه افكنده و مورد بدبينىها و آماج تهمتها بود و از هيچ روزنهاى ...
در چند جمله دورنمائى از وضع رقتبار زن را در فرهنگهاى بشرى اشاره مىكنم سپس مفصل آن را مىآورم.
در منطقه كلده و آشور رسم چنين بود كه دختران را احيانا براى شوهر دادن به بازار مىبردند و به هر كس طالب آنان بود مىفروختند!
در منطقهى شبه قاره ...
مردم در زمينه اميد و دلگرمى به رحمت حق به دو دسته اند: دستهاى كه به تعبير قرآن داراى رجاءاند و گروهى كه به تعبير كتاب حق دچار امنيه اند.
رجا به حالتى گفته ميشود كه اسباب و وسائل رسيدن به آن فراهم باشد مانند تحقق ايمان، هجرت، جهاد فى سبيل الله كه ...
جائى كه انسان از طرف دشمن به شدت دچار محدوديت دينى و اجراى احكام پروردگار است و علاجى جز هجرت و دور شدن از وطن و مسكن گزيدن در جائى كه براى خواستههاى به حقش آزادى دارد وجود ندارد هجرت واجب است، اگر به چنين هجرتى اقدام نكند، و در دارالكفر بماند تا ...
مسئله ايمان به خدا و به حقايقى كه بايد ايمان داشت مانند قيامت، فرشتگان، انبيا، كتابهاى آسمانى و آثار ايمان در زندگى دنيا و آخرت، در آيات گذشته به ويژه آيات اول سوره مباركه بقره به اندازهاى كه لازم بود توضيح داده شد، در اين بخش به نكاتى كه بايد مورد ...
در كتاب لئالى الاخبار از حضرت صادق (ع) روايت شده كه ملاحظه اعمال بندگان حق را مينمود تا عابدترين آنان را بشناسد.
گذر آن حضرت بر شخصى افتاد كه به نظر ميرسيد اعبد عابدان است، شب را به ميهمانى نزد او ماند، در آن مكان درختى بود كه عابد آن را حركت داد دو ...
در اين قسمت به گوشهاى از منافع وحى در حيات و زندگى انسان اشاره ميشود :
قرآن انسان را به نور هدايت ميآرايد، تا از بركت آن بتواند ظلمتها را از خيمه حيات فرارى دهد، و براى تحقق هر خيرى مستعد گردد، و با كمال همت هر شرى را از عرصه زندگى بزدايد، و در سايه ...
احتمالًا نخستين جامعهاى كه تشكيل شده، داراى گرايشهاى يكسان بوده، و از نظر منافع تضادى و نزاعى با هم نداشتند، و همه كنار يكديگر به صلح و صفا زندگى ميكردند، و هركس به حق خود قانع بوده، و راهى براى تجاوز به حقوق ديگران برايش باز نبوده است، كم بودن ...
اگر در آيات مربوط به عذاب كه نوعاً در سى جزء قرآن آمده دقت كنيم، به بخشى از عذاب كافران، مشركان، منافقان، فاجران آگاه ميشويم، من لازم نميدانم آياتى را در اين فصل ذكر كنم، زيرا در فصول آينده به هر آيهاى از آيات عذاب كه رسيدم شرح و توضيح لازم را به ...
در آيات مربوط به خلقت آدم و حوا و سكونت آنان در بهشت و وسوسههاى شيطان به آنان نسبت به شجره ممنوعه و رجيم و ملعون شدن شيطان تا ابد بحث مفصل و لازمى در حدى كه توانست همه شئون مطلب را فرا بگيرد گذشت.
در اينجا فقط اين نكته را يادآورى ميكنم كه شيطان به صورت ...
گروهى در تاريخ حيات انسان بودند و هستند، كه جز به شكم و شهوت و ثروت و مقام فكر نميكنند، و براى رسيدن به اين اهداف شوم، با همه وجود حاضرند هر چيزى را وسيله و ابزار قرار دهند، و شعارشان اين است كه هدف وسيله را توجيه ميكند.
اينان هر زمان حس كنند تنها راه ...
سپهر در كتاب ناسخ و برخى ديگر از بزرگان در نوشتههاى خود از شخصى به نام ابوالقاسم قشيرى نقل ميكنند كه ميگويد در بيابان زنى را تنها ديدم به او گفتم: كيستى پاسخ داد:
وَ قُلْ سَلامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
ابتدا سلام كن سپس از من بپرس تا برايت معلوم ...
پهنه هستى خوان نعمت حق است، و عرصه گاه وجود سفره رزق و روزى خداوند كريم، و همه موجودات عالم بر سر اين سفره نامحدود ميهمان وجود مقدس حضرت ارحم الراحمين اند.
بايد بدانيم كه مجموع اين نعمتها نعمت مادى و روزى ظاهرى و رزق طبيعى خداست كه تمام موجودات زنده ...
نعمتهاى حضرت حق براى هيچ حسابگرى قابل شمارش نيست، و عنايات و الطافش به احصاء و اندازهگيرى هيچ قدرت مندى درنيايد.
برخى از نعمت هايش مانند عقل، وجدان، فطرت، سلامت و عافيت، قدرت بدنى، چشم و گوش، دست و زبان، شكم و قدم و ... جايگزين ندارد.
عقل بيدار و قلب ...
در آيات مربوط به انفاق و صدقه، در صفحات گذشته به طور مفصل و مشروح مسائلى ذكر شد و نيازى به بسط جديد در اين زمينه نيست، آنچه در اين قسمت مهم است اين است كه ضرورت دارد هر كسى از نظر امكانات مالى به هر اندازه قدرت و استطاعت دارد به جهاد و جهادگران يارى ...
فتنهگرى به اين معناست كه گروهى كافر و مشرك و معاند و خودخواه، در برابر دعوت اسلام و رسالت پيامبر و آزادى و حقوق انسان به ايستند، و مردم را در ظلمت شرك و بيدينى و حاكميت غير خدا، و رسم و رسوم شيطانى و جهل و خرافات نگاه دارند، و ابواب سعادت دنيا و آخرت ...
پس از تحقق حكومت اسلامى به دست پرقدرت پيامبر اسلام در مدينه، حضرت با قبيله يهود بنى نضير كه در نزديك مدينه ميزيستند پيمان و قرارداد صلحى مبنى بر اين كه زيانى به حكومت اسلامى نرسانند، و با دشمنان بر ضد مؤمنان هم دست نشوند منعقد نمود.
هنگامى كه ...
فرهنگ حضرت حق كه از روزگار آدم ابوالبشر اسلام بوده، و تا قيامت هم اسلام است، هدفى جز هدايت انسان به سوى مبدء و معاد و كمال و رشد، و ادب و تربيت و آراسته شدنش به اخلاق حسنه و عمل صالح و تأمين سعادت دنيا و آخرت نداشت و ندارد.
اسلام انسان را به تعقل و ...
حضرت صادق (ع) از پدرانش از رسول خدا روايت ميكند كه آن حضرت به اصحابش فرمود:
«الا اخبركم بشيئى ان انتم فعلتموه تباعد الشيطان منكم كما تباعد المشرق من المغرب؟ قالو: بلى قال: الصوم يسود وجهه، والصدقة تكسر ظهره، والحب فى الله والموازرة على العمل الصالح ...