فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

مقالات
ارسال پرسش جدید

عبادت عارفانه

عبادت عارفانه
راستى عبادت اگر بر پايه عشق عبد به مولا صورت بگيرد ، عبادت است و از اين‏گونه بندگى است كه تمام درهاى خير دنيا و آخرت به روى انسان باز مى‏شود و تمام درهاى شر در دنيا به روى انسان بسته مى‏گردد . شهيد مطهرى در اين زمينه مى‏گويد :تلقّى افراد از عبادت ...

ذكر حقيقى

  ذكر حقيقى
امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايد : كسى كه حقيقتاً به ياد خداست ، بنده‏اى مطيع و عبدى فرمانبردار و انسانى است كه در مدار اطاعت از حق قرار گرفته و جان و قلبش به نور هدايت روشن است ؛ زيرا ياد حقيقى حق ، اين معنا را به انسان تذكر مى‏دهد كه انسان در محضر ...

بيمارى‏هاى قلب

بيمارى‏هاى قلب
 كفرقلب ، گاهى بر اثر بى‏توجهى انسان نسبت به حقايق و دور ماندن از انديشه صحيح دچار كفر مى‏گردد . انكار از روى عناد ، انكار بعد از معرفت و ايمان ، صرف كردن نعمت در مسير شيطان ، از مصاديق كفر است ؛ قرآن در اين سه زمينه آيات متعددى دارد ، براى نمونه ...

حضور قلب

حضور قلب
اين حضور قلبى كه بايد در همه عبادات با انسان باشد و شايد در مسائل عبادى به چيزى اندازه آن سفارش نشده باشد ، بستگى به وضع نيّت و كيفيت قصد و تصميم انسان دارد . از ما نخواسته‏اند كه فقط بدن را در عبادت حاضر كنيم ، حضور بدن تنها چه ارزشى دارد ؟ اگر بدن ...

نيّت پاك و مخلصانه بندگان واقعى

نيّت پاك و مخلصانه بندگان واقعى
إِنِّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السَّماوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيفاً وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ  .من به دور از انحراف و با قلبى حق‏گرا همه وجودم را به سوى كسى كه آسمان‏ها و زمين را آفريد ، متوجه كردم و از مشركان نيستم . وَالَّذِينَ ...

نيّت

نيّت
نيّت در لغت به معناى قصد ، تصميم ، اراده ، آهنگ و عزم است . كليه حركات و سكنات انسان و آنچه كه اعضا و جوارح آدمى انجام مى‏دهند ، ريشه در نيّت و قصد انسان دارد .انسان تا مقصدى را در نظر نگيرد ، وعزم خود جزم نكند به دنبال آن حركت نخواهد كرد و عاملى جز نيّت ...

قناعت

قناعت
اگر كسى طالب گنج باعظمت خلوت با دوست است ، بايد به يك زندگى ساده و معمولى قناعت ورزد ، وقتى روح قناعت به دست آمد خود به خود حالت بى‏ميلى نسبت به اهل دنيا پيدا شده و انسان قدرت دست برداشتن از اكثر مردم را كه عامل گمراهى و بدبختى انسانند پيدا مى‏كند . ...

دنيا تكيه‏گاهى پوشالى

دنيا تكيه‏گاهى پوشالى
در كتب تاريخ و اخبار آورده‏اند : در عهد قديم بازرگانى بود بسيار متموّل و صاحب ثروت و اكثر اوقاتش مستغرق جمع مال و در فكر به دست آوردن ثروت بود . بعد از انقضاى مدّت اجلش روزى ملك موت به در خانه خواجه آمد و درب خانه را كوفت ، غلامان در گشودند . شخص مهيبى ...

مضرات طول امل

مضرات طول امل
بدون شك كوتاه كردن رشته آرزو و بلكه ريشه‏كن كردن آن بهترين وسيله براى نجات از زندان دنياست .طول امل دائماً فكر آدمى را مشغول كرده و قدرت و همّتش را براى به دست آوردن دنياى محض به كار خواهد گرفت و آن چنان آدمى را گرفتار اين زندان مى‏كند كه تنها روز ...

تجلّى قرآن در قلب

تجلّى قرآن در قلب
از نكات بسيار مهمّى كه پيرامون اثر مال حلال مى‏توان بيان كرد قضيه مرحوم ملاكاظم است كه اهل اراك و انسانى متديّن به حقايق و عامل به دستورهاى حضرت حق بود.تنها چيزى كه آن مرد با صفا را رنج مى‏داد ، بى‏سوادى او بود ، به خصوص وقتى سخن قرآن به ميان مى‏آمد ...

امامت

 امامت
پيامبران بزرگ الهى مسؤوليت داشتند براى حفظ مقرّرات خداوند و پابرجايى نظام حيات انسانى براساس مقرّرات وحى ، آن كس را كه خدا مى‏پسندد براى بعد از خود به جانشينى منصوب كنند و مسئله خلافت بعد از نبىّ در زمان تمام انبيا به عنوان يكى از اصولى‏ترين مسائل ...

جهان آفرينش ، مخلوق خداست

جهان آفرينش ، مخلوق خداست
إِنَّ فِى خَلْقِ السَّماواتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِى تَجْرِى فِى الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِن مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ ...

دين از زبان قرآن

دين از زبان قرآن
قرآن مجيد در بسيارى از آيات ، انسان را دعوت به انديشه در عالم خلقت مى‏كند ، تا از اين طريق او را به شناخت خالق عالم ـ كه كسى جز اللّه نيست ـ هدايت نمايد . چون با يادآورى مسائل خلقت خدا را شناساند ، در آيات زيادى مسئله وحدانيّت حق را بيان مى‏كند و هر ...

ريشه امنيّت در زندگى

ريشه امنيّت در زندگى
هر فرد ، مادامى كه به كمال لايق خويش نرسيده ، در فضاى وسيع زندگى پيوسته دچار وسوسه و اضطراب و گرفتار احساس ناآرامى و پريشانى باطنى است .پيش از وصول به هر مقصود ، براى دريافت مطلوب خويش در كشش وكوشش و تلاشى مداوم است و پس از نيل به هر هدف معلومى ، باز ...

بيان دو طريق براى ايجاد رضايت

بيان دو طريق براى ايجاد رضايت
آرى ، دوستى محبوب كارى مى‏كند كه انسان در برابر تمام خواسته‏ها و افعال او راضى باشد و دم از اعتراض نزند و اين معنى از دو راه متصوّر است .يكى آن كه به كلّى نيروى احساس درد را در خود خنثى نمايد ، چنان كه جاى دردخيز را در خود مشاهده كند ولى ناراحت نگردد ، ...

خصوصيّات اسلام

خصوصيّات اسلام
مهم‏ترين مسئله‏اى كه به عنوان پايه و ريشه در اسلام مطرح است ، مسئله توحيد در دو مرحله نظرى و عملى است . به عبارت ديگر اعتقاد به وحدانيّت حق و اجراى هر برنامه فقط به عشق او و براى او ، مهم‏ترين اصل اسلامى است . اين را هم بايد دانست كه تكيه آيات و روايات ...

دين اسلام

دين اسلام
وقتى در تمام اديان به دقّت مطالعه مى‏كنيم ، مى‏بينيم تنها دينى كه به تمام نيازهاى مادّى و معنوى انسان پاسخ مى‏دهد و خير دنيا و آخرت آدمى را تأمين مى‏كند ، همان برنامه‏هايى است كه به صورت قرآن و حديث ، جلوه‏گر است و پيامبر عزيز ...

معناى عرفانى دين

معناى عرفانى دين
دين در مرحله اوّل معرفت است ، معرفت از طريق قرآن و سنّت منطبق با قرآن كه ميوه آن معرفت عشق به كمال مطلق و نتيجه آن عشق ، عمل به تمام خواسته‏هاى معشوق است . دين در مرتبه اوّل آگاهى است كه ثمره آن عشق به مولا و نتيجه آن عشق رنگ گرفتن از صفات اوست . دين ، ...

نياز جامعه به دين و قوانين آن

نياز جامعه به دين و قوانين آن
 1 ـ قانون براى برقرارى قسط و عدالت اجتماعى لازم است و بدون قانون حتّى براى كم‏ترين زمانى ، جامعه قابل دوام و بقا نيست. از طرفى قانونى مى‏تواند در جامعه ، حكومت و عدالت اجتماعى را تأمين نمايد كه براساس خرد و برهان صحيح استوار باشد و قانون‏گذار از ...

ديندارى ، موجب شكر نعمت

 ديندارى ، موجب شكر نعمت
 شكر منعم واجب است ، يعنى به هر شخصى كه احسانى شود ، بر او لازم است كه از نيكوكار تشكّر و سپاس‏گزارى نمايد ، اين امر مقتضاى آدميّت است و حتّى بعضى از حيوانات به منعم وفا دارند ، با قبول اين اصل ، آدميان كه از نعمت‏هاى بى‏حد و حصر خداوند برخوردارند و ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^